Sari la conținut

Consiliul Judetean Constanta a cheltuit peste 5 milioane de euro pentru un elicopter pe care nu l-a folosit in scopuri medicale

Când a gândit proiectul, Nicușor Constantinescu visa să facă un serviciu aerian paralel celui național, dar numai pentru locuitorii din Constanța și din localitatea bulgară Dobrich.

A întocmit proiectul, a acesat bani europeni, aproape 5 milioane de euro, și abia apoi a început corespondența cu instituțiile statului: Ministerul de Interne și Ministerul Sănătății. Când elicopterul a ajuns la Constanța și-a dat seama că nu îl poate face operațional.

Cristian Darie, vicepreşedintele CJ Constanţa: "Am constatat că autorizaţiile şi aprobările pe care noi credeam că le vom obţine uşor nu s-au putut obţine şi printr-o discuţie pe care am avut-o cu dl. Raed Arafat am zis să predăm acest elicopter Inspectoratului de Aviaţie ca să fie folosit în sistemul acesta SMURD pentru ceea ce l-am gândit noi să fie".

Inițial, Consiliul Județean voia ca elicopterul să fie integrat în sistemul unic de urgenţă, dar nu voia să fie preluat de SMURD.

Era nevoie însă de înființarea unei entități care să alerteze echipele medicale, printr-un dispecerat. Numai că administrația județeană nu avea nici măcar medici special pregătiți pentru astfel de misiuni.

Adrian Vasilache, directorul general al Aeroportului Tuzla: "CJC nu a reusit sa semneze un protocol de colaborare cu SMURD-ul pentru furnizarea acestor medici, cum de altfel nu a reuşit nici să convingă SMURD-ul ca acest elicopter să fie implicat, ştiu eu, alertat în sistemul 112"

În aceste condiții, elicopterul de milioane de euro a zburat doar la antrenamentele piloților și a reușit să bifeze câteva misiuni de rutină, dar și două aplicații.

Ion Vlăduţ, prim adjunct al ISU Dobrogea: "A fost folosit în două exerciţii, un exerciţiu care s-a organizat la închieierea proiectului în zona transfrontalieră pe raza localităţii Negru Vodă şi celălalt exerciţiu pe data de 4 decembrie 2013, la Năvodari, când s-a simulat un cutremur şi întreaga activitate s-a desfăşurat la liceul Lazăr Edeleanu".

După un an în care nu a intervenit la niciun caz medical sau la dezastre, elicopterul a fost predat Inspectoratului General de Aviație pentru mentenanță și apoi trecut, într-un final, în serviciul SMURD.

În perioada cât a stat la Constanța, aeronava a fost ținută pe un aerodrom privat iar pentru asta din buget ar fi trebuit să se plătească 800.000 de euro în cinci ani. 

Până pe 6 noiembrie, când a fost predat Inspectoratului General de Aviație, elicopterul a stat într-un hangar al unui aerodrom privat. Contractul n-a funcționat decât un singur an.

Adrian Vasilache, directorul general al Aeroportului Tuzla: "Ne ocupam de întreţineri şi de tot ce înseamnă condiţii necesare pentru acest elicopter să poată să zboare în parametri pe care ni i-am asumat în contractul subsecvent, prin actul adiţional: piloţi, standarde de zbor, limitări, plus partea de întreţinere."

Dar pentru că aparatul de zbor nu a fost funcțional in totalitate pentru ceea ce se stabilise prin contract cu Uniunea Europeană, Consiliul Județean l-a predat Ministerului de Interne.

Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Elicopterul SMURD achiziţionat de CJC prin fonduri europene, doar ce s-a întors miercuri de la Braşov. Acolo a fost reînmatriculat, aprimit numere militare si este acum operat de Inspectoratul General al Aviaţiei din cadrul Ministerului de Interne."

Mihaela Radu, medic SMURD: "Am facut o misiune în ziua in care a venit, iar astazi în cea de-a treia zi am făcut cea de-a treia misiune."

Dar directorul general al Aeroportului Tuzla susține că numai un aerodrom de talia celui pe care îl conduce poate opera un astfel de elicopter medicalizat.

Adrian Vasilache, directorul general al Aeroportului Tuzla: "Orice entitate care este non certificată civil şi operează acest tip de misiuni o face în mod ilegal."

Conducerea Consiliului Judeţean spune că va lăsa aparatul de zbor în custodia Inspectoratului General de Aviaţie.

Puctul de vedere al reprezentantilor aeroportului Tuzla, transmis printr-un comunicat de presa:

adresa Autoritatii Aeronautice Civile

reporter: A. Medrea, O Manoilă
operatori: C. Caciauna, F. Boboc