Sari la conținut

Diploma face diferenţa în turism. Turiştii s-au plâns în fiecare vară de serviciile de slabă calitate

Mai toţi angajatorii cer calificare, nu doar experienţă. Constantin Aramă are 54 de ani de viaţă şi 21 de ani de experienţă ca bucătar.

Aproape în fiecare vară a bătut la uşile restaurantelor de pe litoral ca să se angajeze. Calificare superioară a dobândit abia anul trecut, când a făcut cursuri speciale.

Constantin Aramă, bucătar: "Am mai lucrat, dar fără să am diploma de bucătar şef.  Patronul respectiv m-a numit şef bucătar şi m-am descurcat".

"În vară am lucrat în domeniul hotelier, nu ca recepţioneră, dar, oricum, am prins din zbor cum s-ar spune", a spus o tânără. 

O diplomă sau un certificat de barman, ospătar sau recepţioner contează. 

Raluca Zaharia, managerul unui hotel de 3 stele: "Nu mai necesită timp de instruire, de training şi comunici mult mai uşor ştiind ce anume trebuie să facă."

Cătălin Manole, directorul general al unui hotel: "Trebuie să găsim persoane cu calificare. În cazuri excepţionale îi calificăm la locul de muncă, vedem ce putem să facem."

Reprezentanţii patronatului din turism spun că de când au dispărut şcolile de meserii, nici oamenii din domeniu nu mai sunt calificaţi.

Nicolae Bucovală, preşedintele Asociaţiei Patronale Mamaia: "Oamenii pe care i-am avut în anii trecuţi, specializaţi de către noi, sunt oameni extrem de calificaţi şi ştiu să ofere servicii de calitate turiştilor, iar cei care vin acum, forţă de muncă necalificată şi neiniţiată în ale turismului îi mai aşezăm pe lângă cei care mai ştiu serviciile în turism."

O parte dintre posturi, în domeniul turismului au fost ocupate prin Bursa Locurilor de Muncă.

Din totalul de 1300 de posturi puse la dispoziţie de patroni de hoteluri, terase sau restaurante, pe loc au fost ocupate puţin peste 100. Ceilalţi candidaţi aşteaptă să fie contactacţi de angajatori zilele următoare.

reporteri: Annabelle Borş, Anca Medrea
operator: Mihai Ciobanu