Sari la conținut

Ecluze noi cu tehnologie germană. Investiţia costă peste 230 de milioane de euro, majoritatea bani europeni

 

Se lucrează nemţeşte la ecluzele din Constanţa. Muncitorii au termen strict pentru terminarea lucrărilor din prima etapă: în primul trimestru al anului viitor, trebuie tăiată panglica. Din acest motiv, constructorii au detaşat un număr mare de angajaţi care să muncească bine şi rapid.

Corneliu Soroceanu, directorul general al firmei constructoare: "În acest moment, pe cele trei şantiere sunt peste 220 de muncitori şi 35 de ingineri şi pe scurt, ca să vă faceţi o imagine a ansamblului acestei lucrări, avem acum peste 10 macarale, începând de la macarale de 300 de tone."

Ioan Ghişe, reprezentantul firmei: Este un proiect cu un grafic de execuţie extraordinar de strâns, foarte strâns chiar. Aducem echipamentele principale, deci porţile mari, cilindrii, sistemul hidraulic, acţionările şi echipamentul electric este fabricat în Germania."

Este pentru prima dată când ecluzele sunt modernizate. Din cauza pieselor vechi, porţile de acces se ridică mai greu. Navele şi barjele aşteaptă uneori mai mult de 20 de minute ca să treacă dintr-o parte în cealaltă a ecluzei şi să-şi continuie drumul pe Dunăre.

Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: "Porţile fabricate acum peste 30 de ani în România, după planuri ruseşti, vor fi schimbate cu unele noi, de ultimă generaţie, din Germania."

Durata de viaţă a expirat, spun specialiştii. Echipamentele şi instalaţiile care permit trecerea ambarcaţiunilor prin ecluze au fost date în folosinţă între anii 1975-1984. 

Mihai Stanciu, directorul tehnic al ACN: "Ideea a pornit de la faptul că echipamentele şi instalaţiile au durată de viaţă depăşită."

Era o lucrare necesară, spune conducerea Administraţiei Navigabile, în condiţiile în care fluxul de marfă spre şi dinspre Ungaria, Serbia şi Austria a crescut cu 4% în ultimul an, iar previziunile sunt optimiste. 

Daniel Georgescu, directorul general al ACN: "Până la 1 mai, traficul estimat pe care noi l-am avut şi prognozat a fost depăşit cu 1 milion de tone. Deci, traficul creşte."

Valorea totală a investiţiei se ridică la peste 230 de milioane de euro, din care 85% din fonduri provin din finanţarea obţinută de la Uniunea Europeană.

Lucrarea se derulează pe parcursul a 7 ani. Până în 2016 trebuie terminat primul fir de circulaţie, iar până în 2020 cealaltă cale de acces.

reporter: Paul Greavu
operator: Cristian Caciauna