Navele fantomă. Cele două feriboaturi românești sunt trase la cheu din 2008

Data publicării:
ROFERRY

 

Coloșii construiți în Șantierul Naval Constanța în anii 1998 şi 1991 au ajuns doar niște bucăți de fiare trase la cheu. Echipamentele din cabinele de comandă sunt acoperite de prelate, pentru că la fiecare ploaie apa intră prin crăpăturile navelor. Folosite doar la câteva voiaje, radarele nici nu mai funcționează.

Până în urmă cu 5 ani, CFR Feriboat avea contracte ferme cu Turcia şi Georgia. 35 de voiaje faceau anual navele Eforie şi Manhgalia în cele două ţări. Orice fel de marfă era transportată pe mare: 100 de vagoane la fiecare drum pline cu cereale, fier vechi, animale sau alimente ajungeau în Batumi şi Samsun.

În timp, navele s-au uzat, iar managerii companiei n-au avut bani să le repare. Din acest motiv, contractele au picat, unul câte unul. Abia acum directorii CFR Marfă şi-au adus aminte de navele care se uzează de la o zi la alta.

George Buruiană, director CFR Marfă: "Ca să le repunem pe linie în stare de funcționare și să le autorizăm ne costă în jur de 3 milioane de euro fiecare. Ne gândim să intrăm într-o colaborare, joint venture cu un operator naval cu care să le punem în funcție și să împărțim cheltuielile și să împărțim și beneficiile."

Statul nu a mai avut bani nici pentru plata angajaţilor şi i-a disponibilizat.

Paul Greavu, reporter Digi24 Constanța: "În momentul de față pe cele două feriboturi mai lucrează doar 13 persoane. Asigură paza, dar și întreținerea. După cum puteți vedea, nici măcar munca lor nu mai împiedică efectul coroziv al timpului."

Echipajul are grijă de ambele nave, iar salariile sunt modice. Spre exemplu, un ajutor mecanic primeşte doar 1.200 de lei, fată de 2.000, în urmă cu 5 ani. Aceeași situație se repetă și în cazurile celorlalți „marinari de uscat", care au lefuri chiar și cu 50% mai mici.

Nicoale Roșu, comandant feriboat: "Statul la cheu este o situație mai comodă față de viața de pe mare. Dar nu la fel de frumoasă? Nu la fel de frumoasă și nu la fel de plăcută."

Sindicatiștii CFR au pus presiune pe conducere în 2008 pentru reluarea activităţii, dar nu au rezolvat nimic.

Ultimile estimări din 2012 aratău că datoriile acumulate de cele două nave se ridicau la aproape 2 milioane de euro. În plus, certificatul de clasă necesar pentru desfășurarea activității este expirat încă din 2012.

reporter: Paul Greavu
operator: Cătălin Vârban 

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri