Sari la conținut

Navigatori în pericol. Multe nave nu respectă condiţiile de muncă şi de viaţă la bord 

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor: "La bordul navelor, dacă ne uităm un pic, navigatorii nu au toţi cască de protecţie a muncii, nu au toţi elemente de securitate a muncii şi asta ar putea fi iarăşi un semn că convenţia maritimă 2006 nu este respectată."

Pe o astfel de navă, de exemplu, un timonier câştigă aproximativ 800 de dolari lunar. Conform Convenţiei Maritime Internaţionale 2006, remuneraţia lui ar trebui să fie de cel puţin 1050 de dolari.

Pe lângă respectarea salariilor, navigatorii trebuie să aibă anumite condiţii standard de muncă şi de viaţă: contract de muncă, să primească salariile la timp, să primească asigurări medicale şi sociale, să aibă asigurată cazare şi masă în condiţii decente la bordul navei şi să beneficieze de concediu de odihnă.

Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor: "Convenţia fiind luată în forţă la nivel internaţional, toate navele trebuie să se supună în porturile unde ele acostează. Dacă de exemplu o navă aparţine unui pavilion care nu a ratificat convenţia ajunge într-un port al unei ţări care a ratificat convenţia, nava respectivă trebuie să se supună acelei convenţii."

Asta înseamnă că vaporul va rămâne în port până ce vor fi puse la punct toate condiţiile actului normativ. Efectul ratificării documentului se va propaga şi asupra navigatorilor români nebrevetaţi. Din ce în ce mai puţini îşi vor găsi un loc de muncă, odată ce ţara noastră se aliniază la standardele internaţionale. Locul marinarilor noştri va fi luat cel mai probabil de filipinezi care nu pun preţ pe condiţiile de la nava pe care vor pleca în voiaj.

< VOX TC 00:16:50:20 - 00:17:03:15 >: Un spaţiu de locuit cât de cât mare, o normă de hrană acceptabilă, cel puţin 8-9 dolari pe zi, salariile să intre în cont la data la care au fost agreate.

< VOX TC 00:16:24:03 - 00:16:30:24 >: Un contract scurt, internet la bord.

< VOX TC 00:17:44:02 - 00:18:02:17 >: -Ce era acum 10-15 ani şi ce este acum ? -Păi în primul rând partea de comunicare cu familia, telefoanele erau foarte greu, TV nu era, internet nici poveste pe când acum da având internet la bord îţi permite să comunici foarte mult cu familia, cu prietenii, deci asta e partea cea mai senzitivă la noi, a meseriei noastre.

Liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor spune că din cele 4.000 de nave care ajung în Portul Constanţa anual, 40 la sută nu fac faţă acestor standarde. Cele mai multe sunt nave vechi, de peste 30 de ani, care ar trebui scoase de tot de pe apă.

< Carton 1

Titlu: Convenţia maritimă prevede:
- contract de muncă
- respectarea salarizării
- asigurare medicală, de accidente, de deces
- cazare şi mâncare
- concediu de odihnă

sursa: SLN >

În România sunt aproximativ 34.000 de navigatori iar 12.000 dintre acestia navigă pe nave sub standard, ori nu îşi găsesc de muncă pe funcţia pe care o au.

reporter: Luiza Nicolae
operator: Mihai Ciobanu >