Sari la conținut

Varianta nouă a Master Planului, contestată. Operatorii portuari susţin că propunerile de dezvoltare sunt haotice


Portuarii contestă şi ultima variantă a Master Planului realizat pentru Portul Constanţa. După întâlnirea pe care au avut-o cu reprezentanţii administraţiei maritime şi cu cei ai consultantului britanic au ajuns la concluzia că proiectul a fost realizat defectuos şi că nu reflectă nevoile adevărate ale Portului. În opinia contestatarilor, dezvoltările propuse sunt haotice, iar unii operatori gigant, cum ar fi Oil Terminal, ar putea fi mutaţi din locul în care sunt sau chiar închişi.

Timp de 4 ore cât au durat discuţiile, operatorii au contestat continuu master planul. Punctul nevralgic a fost reprezenat de Vechiul Port. 25 de hectare de teren ar putea să fie transformate în zonă turistico-urbană. Portuarii sunt nemulţumiţi de fapul că nu au fost consultaţi pentru elaborarea documentului şi se tem de posibilele consecinţe.

"Peste 70 la sută din suprafaţa portului vechi este în proprietate privată a societăţilor comerciale şi dumneavoastră ce propuneţi? O naţionalizare?", a spus un operator portuar. 

Andrei Benghea Mălăieş, consultant Ernst&Young: "Noi avem o viziune pe care noi am prezentat-o ca fiind abordarea de viitor, fără să fie în obiectul contractului nostru să găsim soluţia de implementare."

Reprezentanţii patronatului şi ai sindicatului spun că datele oferite de Administraţia Porturilor Maritime, pe baza cărora a fost întocmit Master Planul, nu sunt în conformitate cu realitatea. Operatorii cred că, potrivit vechii şi noii versiuni a proiectului, companii cu un număr foarte mare de angajaţi ar putea fi relocate.

Reprezetanţii firmelor din Port sunt contrariate 

Ştefan Muntoiu, purtătorul de cuvânt al Organizaţiei Patronale "Operatorul Portuar": "Portul Turistic este, cum să vă zic, unul dintre subiecte. Vorbim însă de utilităţi, vorbim însă de Oil Terminal care este pus ca să se închidă. Vorbim de dezvoltări haotice, vorbim de terminale de cereale concentrate într-un singur loc care înseamnă o bombă chimică. Vorbim de terminale de containere, deci de investiţii de miliarde de euro care sunt preconizate să se realizeze pur şi simplu la cheremul administraţiei pentru că nu este nevoie de atâtea terminale de containere."

Florin Rusu, preşedintele Asociaţiei Piloţilor Marini: "În Master Planul acesta se vorbeşte de toate, numai de vapoare nu se vorbeşte, de căile de acces, nu se spune nimic despre optimizarea din punct de vedere a siguranţei navelor, din punct de vedere a siguranţei navigaţiei."

Sergiu Floca, pilot de ambarcaţiune: "Observăm o creştere potenţială a unor pericole în calea navelor cu care nu puteam fi de acord, nu putem cere comandanţilor să îşi aducă navele în zone mai periculoase şi nu observăm îmbunătăţirea serviciilor de siguranţă."

Administratia Porturilor Maritime Constanta a atribuit în februarie 2014 unei firme de profil din Marea Britanie un contract 1 milion de euro, pentru elaborarea unui Master Plan al Portului Constanţa.

reporter: Annabelle Borş
operator: Florin Boboc