Sari la conținut

Autobuzele din Olanda, ţinute pe dreapta

Pe cele 23 de autobuze, societatea Transurb a plătit 450 de mii de euro. Conducerea regiei de transport public ar fi dorit ca maşinile să intre în circulaţie de la 1 noiembrie, însă acest lucru nu a fost posibil din cauza mai multor probleme birocratice.

Genica Totolici, director SC Transurb: "Birocraţia, că aşa e la noi la români durează foarte mult. Nu poţi să faci nimic online, să poţi să accesezi, să îţi calculezi singur o taxă de mediu şi să o achiţi. Totul merge mai greoi".

Dacă din punct de vedere tehnic autobuzele sunt pregătite să iasă pe trasee, nu se poate spune acelaşi lucru despre procedurile legale ce țin de înmatricularea și asigurarea mașinilor.

Genica Totolici, director SC Transurb: "Urmează ca săptămâna aceasta să le obţinem certificatele de înmatriculare. Ulterior vom merge la Autoritatea Rutieră Română unde să obţinem copiile conforme pentru toate autobuzele". 

În condiţiile actuale, abia în jurul datei de 17 noiembrie vor putea utiliza mașinile cumpărate din Amsterdam, care să înlocuiască o parte din parcul auto de trasport public.

"Dacă vă uitaţi atent rugina străbate prin tablă, ne chinuim din şase în şase luni să le revopsim, ne chinuim să luăm ITP-ul" a spus şoferul unui autobuz aflat în circulaţie.

Gicu Pastia, şofer autobuz: "Orice şofer işi doreşte o maşină mai bună. Dar durează taxa de mediu, trecere prin registrul auto român şi tot acest lanţ de proceduri pe care autobaza noastră trebuie să-l respecte".

Parcul auto Transurb este foarte învechit şi doar 45% dintre maşini se încadrează în durata normală de funcționare. În ultimii şase ani au fost achiziționate doar autobuze second hand, din Olanda.

Mircea State, şef Serviciu Auto Transurb: "Întâmpinăm greutăţi cu privire la aprovizionarea cu piese de schimb. În schimb, noi încercăm să le estetizăm, să fie din punct de vedere tehnic bune".

Călătorii sunt nemulţumiţi de faptul că Primăria a cumpărat tot maşini second hand.

"Chiar aşa, noi suntem de maşini second hand? Oare ţara noastră nu are menirea să aibă maşini noi? Cred că merită şi Galaţiul nostru un transport sigur pentru călători" a spus un gălăţean.

Parcul auto va fi înnoit anul viitor, printr-un împrumut de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.

Emanuela Turcu, purtător de cuvânt Primăria Galaţi: "În cadrul acestei linii de creditare vom achiziţiona şi 14 troleibuze noi". 

De la începutul acestui an, 15 autobuze au fost casate deoarece erau uzate şi depăşite din punct de vedere tehnic.

Reporter: Cornelia Mazilu
Operator: Gelu Mormoloc

Editor web: Dana Costache