Sari la conținut

BRĂILA. CFR-ul moare de la rădăcină

Un spaţiu verde care se întinde pe aproximativ trei hectare, într-un cartier mărginaş din Brăila, reprezintă o adevărată gură de oxigen pentru oraş.

Văzut de sus, ai tendinţa să crezi că acolo este un frumos parc. Nu e deloc aşa. Este doar un spaţiu verde părăsit, care aparţine Căilor Ferate Române. Practic, pornind de la acest nume începe povestea tragică a lui.

Acolo funcţiona, înainte de Revoluţie, o pepinieră unde se produceau puieţi pentru a întreţine perdelele forestiere de-a lungul căilor ferate. Un loc de o frumuseţe rară, aşa cum şi-l amintesc localnicii.

Paulica Dogărescu - localnic: "Eu eram copil când m-am dus odată în vizită, lucra cineva de pe stradă şi cu fata dumneaei am fost acolo. Era o frumuseţe, era un vis în pepinieră. Aşa ţin eu minte, copil fiind, era ca un vis".

Dintr-un vis, totul s-a transformat în coşmar. În vecinătatea fostei pepiniere s-a format o groapă de gunoi, iar în interior bălăriile au crescut în voie.

Ionuţ Negru - reporter Digi24: "O poartă veche, plină de rugină, asta am găsit la intrarea în fosta pepinieră a CFR-ului. Dincolo de ea nu se află nimeni, semn că nu se mai lucrează de ani buni.

Constantin Niţă - localnic: "Nu am văzut pe nimeni, n-a venit nimeni. Dacă noi locuim aici aproape, n-am văzut absolut pe nimeni, care să vină să ne ceară, sau să vedem că munceşte". 

În anul 1990 a început procesul de reorganizare şi restructurare a sistemului feroviar. A fost întrerupt, după care a continuat în anii 2002-2004. Atunci s-a luat decizia externalizării acestor servicii.

Astfel s-a format societatea comercială „SC Sere şi Pepiniere CFR SA" cu statutul de filială a CFR. De atunci, pepiniera a murit. Chiar şi pentru reprezentanţii căilor ferate terenul respectiv este o necunoscută.

Aceştia ştiu doar că a fost cedat spre folosinţă societăţii proaspăt înfiinţate în vreme respectivă. Dacă se mai întâmplă ceva acolo sau nu, nu ştie nimeni.

Alexandru Nazare - fost ministru al Transporturilor în 2012: "Serele şi pepinierele CFR-ului erau o societate separată, care din ultimul memorandum cu FMI, aşa cum îmi amintesc, trebuia să fie ori înglobată în altă societate, ori dizolvată. În momentul asta nu ştiu care e situaţia, nu ştiu ce au mai lăsat în urmă".

Terenul este al lor, nu se îngrijesc de el, dar nici nu-l cedează primăriei care intenţionează să-i dea o altă faţă. Primarul Brăilei a făcut nenumărate demersuri în acest sens. De fiecare dată s-a lovit de un refuz.

Aurel Simionescu - primar Brăila: "Din păcate, în ţara asta, că nu-i numai CFR-ul în situaţia asta, în ţara asta toată lumea ţine la patrimoniu, al lui, fără să aibă nici posibilitatea să-l întreţină, nici să investească, nici să desfăşoare acolo nişte acţiuni, dar are patrimoniu. E bogat".

Cât despre societatea „Sere şi Pepiniere", care este filială a CFR-ului, în anul 2013 avea 122 de angajaţi, o cifră de afaceri care se ridică la peste 3,5 milioane, profit zero şi pierderi de 320 de mii de lei.

Reporter: Adrian Obreja
Operator: Luigi David