Sari la conținut

Circulaţia pe Dunăre asigurată cu nave vechi

Flota Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos este formată din 92 de nave. Dintre acestea, doar patru sunt construite după anul 1990. Restul navelor sunt din perioada 1970 - 1984.

Dorian Dumitru, director adjunct AFDJ: "Funcţionăm prin lucrări de reparaţii, căutăm să prelungim durata de viaţă a navelor, prin implicarea personalului de la bordul navei am reuşit să menţinem aceste nave în stare de funcţionare".

Flota AFDJ Galaţi este folosită pentru a asigura navigația în condiţii de siguranţă pe Dunăre, atât vara cât și iarna. Ea este formată, printre altele, din nave de semnalizare, nave pentru dragaj, spărgătoare de gheaţă şi remorchere.

Georgiana Ciurea, reporter Digi24 Galaţi: "Una dintre navele care au peste 25 de ani de activitate este nava Perseus. Este cel mai mare remorcher al României şi, în timpul sezonului rece, este cea mai importantă navă folosită în campaniile de spargere a gheţii".

Gheorghe Dibu este şef mecanic pe nava Perseus de peste 10 ani. Zilnic se ocupă de reparaţii.

"Aşa ne chinuim ca să menţinem nava în stare de funcţionare, când vin cei de la registru să predăm, să ne dea permisul de navigaţie cât ni-l dă, două trei luni" spune Gheorghe Dibu.

Mecanicul se teme, însă, că într-o zi motoarele vechi vor ceda.

Gheorghe Dibu, mecanic şef: "Nu avem piese de schimb, fabrica, uzina constructoare s-a desfiinţat. O singură piesă, o piesă poate spui că nu are aşa o importanţă, dacă îţi cade poţi să ţii un motor de 3.300 de cai pe dreapta, oprit, pentru că nu ai ce să faci".

La 400 de metri distanţă de Perseus, nava Semnal 4, folosită pentru semnalizarea pe Dunăre, are o vechime de aproape 30 de ani. Şi aici reparaţiile sunt la ordinea zilei.

Tănase Sotir, mecanic şef: "Piese au început să se găsească foarte rar şi facem din ceea ce mai avem din magaziile pe care le avem la bordul navei. Mai avem unele piese recondiţionate şi tot ce mai putem".

Anual, navele AFDJ intră într-un program de reparaţie, iar costurile sunt de aproape un milion de euro. Cheltuielile cu combustibilul sunt însă cele mai mari.

Într-un an cu gheaţă pe Dunăre se consumă 1500 de tone de combustibil.

Pentru a rezolva această problemă ADFJ Galaţi vrea să acceseze un proiect în valoare de 60 milioane de euro. Prin intermediul acestui proiect, instituţia ar putea achiziţiona 12 nave noi.

reporter: Georgiana Ciurea
operator: Gelu Mormoloc