Sari la conținut

Puţini profesori de sprijin pentru elevii cu nevoi speciale

În judeţul Galaţi, sunt în şcoli 310 copii cu nevoi educaţionale speciale. Aceşti elevi cu diverse dizabilităţi şi afecţiuni, de la autism, ADHD şi retard uşor, au primit avizul unei comisii specializate pentru integrarea în învăţământul de masă.

Procesul de integrare ar trebui să includă o observare din umbră a copilului, realizată în timpul orelor de cadre didactice specializate.

Nicoleta Lupoaie, preşedinte APCA Galaţi: "Copii au nevoie de cadre didactice formate şi de specialişti corect formaţi în activitatea de shadowing. Prea puţini cunosc acest termen, dar el se referă la acel sprijin pe care copilul îl are constant în timpul orelor pentru a face faţă efectiv învăţământului de masă".

În realitate însă, dintre cei 310 de elevi cu nevoi speciale, doar 86 dintre ei primesc şi ajutor specializat. Din cauza subfinanţării sistemului educaţional, la Galaţi doar 10 norme de profesori de sprijin au primit finanţare de la bugetul de stat.

Mai grav este că un cadru didactic ce are competenţe în domeniu, reuşeşte să ofere sprijin acestor elevi doar 2 ore pe săptămână.

Diana Bulai, inspector şcolar adjunct ISJ Galaţi: "Este o mare problemă pentru că noi nu avem profesori de sprijin oricum. Felul în care avem organizate serviciile de sprijin oricum nu sunt suficiente. Pentru că aceşti profesori de sprijin, un cadru didactic teoretic are în normă 16 ore. Aceste 16 ore sunt împărţite la 8 copii. Deci câte 2 ore de servicii de sprijin pe săptămână".

Pentru a fi profesor de sprijin, cadrele didactice trebuie să urmeze facultatea de psihologie sau de psihopedagogie specială.

Doamna Poliana Prelipcean practică această meserie de 8 ani. Acum supraveghează doi elevi cu sindrom down şi autism. Pentru ea, cele două ore sunt insuficiente.

Poliana Lăcrămioara Prelipcean, profesor de sprijin: "Sunt 34 de ore de citire pe an. 17 dintre acestea, din 17 pe primul semestru sunt ore de observare, ore în care noi trebuie să colaborăm sau să observăm copilul împreună cu doamna cum se descurcă în clasă, după aceea să-i facem intervenţia, apoi să reuşim să-i facem un plan de recuperare, de intervenţie personalizat. Deci este foarte puţin".

Probleme grave întâmpină învăţătorii şi profesorii care nu au studii în domeniu şi care primesc la clasă elevi cu nevoi speciale.

De multe ori ei sunt depăşiţi de situaţie şi participă la cursurile organizate de centre specializate pe dizabilităţile elevilor.

Ionica Munteanu, terapeut: "Sunt prezente din ce în ce mai multe cadre didactice care vor să integreze şi vor să vadă cum se procedează. Nu este greu, este greu că au deja mulţi copii în clasă şi un copil care necesită atenţie specială e un volum de muncă în plus. De obicei, aceste cursuri sunt făcute de psihologi, de persoane avizate".

Dintre cei 310 elevi cu nevoi speciale, 168 sunt în învăţământul primar, 108 sunt în învăţământul gimnazial, 19 sunt la grădiniţe şi 15 în învăţământul liceal. La aceştia se adaugă şi alţi 653 elevi integraţi în şcolile speciale din Galaţi.

Reporter: Georgiana Ciurea
Operator: Bogdan Cazacu