Sari la conținut

Două mari proiecte care ar asigura dezvoltarea economică a regiunii de nord-est sunt blocate din cauza a 10 hectare de teren

Pe terenul de aproape 30 de hectare din localitatea Lețcani autoritățile au decis acum doi ani construirea unui parc industrial care să creeze 5.000 de noi locuri de muncă. Dar abia anul acesta au aflat că pe o porțiune de 10 hectare din suprafață alocată parcului ar urma să treacă și autostrada Iași Târgu Mureș și toate planurile au fost date peste cap.

În 2013, primăria din Lețcani, localitate aflată la 15 kilometri de Iași, a atribuit terenul de la marginea Drumului European 583 pentru construcția parcului industrial. Trebuiau ridicate hale ce urmau a fi închiriate investitorilor interesați să își dezvolte afacerile în zonă.

"Este domeniul privat al comunei, sunt 30 de hectare alocate spre administrare Consiliului Județean pentru a înființa acest parc industrial, dar am înțeles că firma care a făcut studiul de prefezabilitate pentru autostrada Târgu Mureș - Iași - Ungheni a atribuit o suprafață de teren. Pentru a se construi un centru de îngrijire a autostrăzii, la momentul în care am atribuit terenul nu am știut acest lucru," a spus Stelian Turcu, primarul comunei Lețcani.

Abia anul acesta autoritățile au aflat că cele două proiecte se suprapun ca și amplasament. Proiectul autostrăzii estimată la 40 de miliarde de lei datează la începutul anilor 2000. Guvernul nu a alocat niciodată bani. Cu toate acestea acum nici investiția pentru parcul industrial nu poate fi făcută.

"Recomandarea Companiei de Autostrăzi, la ultima ședință tehnico-economică la care am participat a fost să venim cu un PUZ pe o suprafață mai mică, neafectată de breteaua de legătură și centrul de întreținere," a declarat Laurențiu Rădulescu, administrator SC Iași Industrial Park SRL.

Astfel consilierii județeni au supus la vot reducerea cu 10 hectare a suprafeței pentru parcul industrial

Cristian Stanciu, consilier județean: "un an și trei luni atât ne-a luat ca să ne dăm seama că soluția e diminuarea suprafeței parcului. Situația asta nu e una tolerabilă."

Alin Aivănoaie, vicepreședinte CJ Iași: "acum, dacă stăm să facem o analiză din punct de vedere al autostrăzii și al necesității ei și a dezvoltării nu numai a zonei noastre a județului Iași, ci și a regiunii, clar că autostrada este prioritară."

Deși nu există niciun leu alocat și nicio perspectivă clară cu privire la construcția parcului industrial, dar nici a autostrăzii, autoritățile care s-au încurcat în documente și nu vor să renunțe la niciunul dintre proiecte.

"Avem de a face cu un caz clasic, în care instituțiile statului nu se pot coordona, nu există o conlucrare clară și un schimb de informații competent și pertinent. Astfel de bâlbe birocratice pot pune în pericol ambele proiecte," a spus Marius Alexa, anteprenor.

Pentru a estima costurile ridicării parcului industrial este nevoie de un studiu de fezabilitate. Licitația trebuia să aibă loc în iulie anul acesta, dar a fost amânată până la clarificarea situației terenului.