Sari la conținut

La Iași, doar jumătate dintre studenți ajung și absolvenți

Irinel Bucur are 35 de ani și deține propria afacere. La facultate s-a înscris prima oară în 1999, dar a renunțat în 2003, atunci când și-a deschis o firmă. Acum 6 ani a decis să încerce din nou și s-a reînscris la Facultatea de Informatică.

”A trebuit să dau foarte multe diferențe și nici de această dată nu am terminat-o. Am simțit lipsa acestei diplome și, uitați, vă dau un exemplu extrem de simplu: diploma respectivă te ajută pe tine ca și angajat să primești 16 la sută în plus la salariu, adică nu plătești impozit pe salariul pe care îl iei.”

Iar situația lui nu e singulară. De multe ori, tinerii care se angajează de pe băncile facultății nu reușesc să dea licența. Dar nu e singurul motiv pentru care studenții renunță la facultate.

„Nu se înscriu la facultatea pe care și-au dorit-o cu adevărat, probabil pentru că întâmpină dificultăți pe parcursul facultății și sunt nevoiți să renunțe, probabil pentru că sunt împinși de părinți să se înscrie la o anumită facultate.”

”Am colegi care au abandonat. Sunt și probleme personale, financiare mai ales, și au fost nevoiți să lucreze și fiindcă și-au găsit un loc de muncă nu au mai apucat să mai vină și la cursuri.”

”Probabil că nu au ambiție, vin doar ca să petreacă viața de student,” spun studenții.

”Mulți dintre studenți își aleg facultatea în funcție de tendința perioadei, în funcție de acolo unde merg prietenii, fără a face investigații interioare serioase cu privire la ceea ce își doresc să facă mai departe,” explică Daniela Mitrofan, psiholog.

Anual, la Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” se înscriu 6.000 de tineri. Puțini ajung absolvenți.

”Procentul a variat între 50 la sută și chiar 70 la sută. Atât timp cât iei oameni pe bază de dosar, deci marea majoritate intră pe bază de dosar, și nu faci un filtru, cum se făcea pe vremuri, atunci evident că și rezultatul va fi acesta,” a spus prof. univ. dr. Gheorghe Iacob, prorector UAIC Iași.

Una dintre soluțiile identificate pentru a scădea numărul studenților care abandonează cursurile ar fi introducerea examenului de admitere, spun profesorii, care vor analiza această oportunitate pentru admiterea de anul viitor.