Sari la conținut

Locuri puţine în învăţământul preuniversitar de stat. Profesorii care au luat titularizarea preferă şcolile private

Elena Ungureanu predă acum la singura școală Cambridge din Iași, o unitate de învățământ privată. Asta după ce a experimentat un an, ca suplinitor, sistemul public de educație. A luat 9,40 la titularizare, dar pentru a-și completa norma de 18 ore pe săptămână a predat în două școli. În sistemul privat a trecut prin alt tip de sistem de recrutare.

"Recrutarea aici vizează atât formarea profesională, dar și toate dovezile că ești în regulă ca cetățean, cazier și toate chestiunile astea care asigură cumva siguranța copiilor," explică tânăra.

Liliana Romaniuc, expert Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățământul Preuniversitar (ARACIP): "Când vorbim de recrutare și angajare, eu, ca director de școală, trebuie să știu pe cine aduc în școală, ori directorii noștri nu prea știu."

Anul acesta, la Iași aproape 450 de candidați au luat peste 7 la titularizare, notă care ar trebui să le asigure un post permanent. Doar 5% dintre posturile scoase la concurs în acest an sunt pentru o perioadă nedeterminată și, în plus la școli din oraș, iar asta înseamnă că cei care vor să predea în condiții mai bune trebuie să accepte un post de suplinire sau își pot încerca norocul la concursul de anul viitor. 

Laviniu Lăcustă, președintele Uniunii Sindicatelor Libere din Învăţământul Preuniversitar (USLIP) Iași: "Nota peste 7 nu garantează titularizarea pe un post. Este o situație pe care fiecare persoană și-o asumă în funcție de evident, de planul fiecăruia din această perspectivă. Situația nu este una foarte roz în învățământul preuniversitar din acest punct de vedere."

În fiecare an directorii de școli, dar mai ales absolvenții care vor o carieră didactică o iau de la capăt cu examenele pentru recrutare de personal. Nu pot estima cum va evolua numărul elevilor de aceea posturile rămân la suplinire, iar unele nu asigură nici măcar o normă întreagă.

"Este un post pe teologie romano catolică titularizabil, pe o perioadă nedeterminată și restul posturilor sunt constituite din fracțiuni de normă. La educație tehnologică avem 8 ore, sunt câteva ore la educație muzicală, de asemenea cu metodică, la limba română," a spus Mihaela Ungureanu, director Liceul Vasile Lupu.

Specialiștii au și argumente pentru faptul că și posturile cu o valabilitate redusă își găsesc în cele din urmă doritori.

"Învățământul este extrem de atractiv tocmai pentru că îți asigură un post pe viață, în care nu mai contează foarte mult care-ți sunt performanțele. Odată ce ai intrat în sistem ai toate șansele să ieși de acolo la pensie chiar dacă nu faci mare lucru," a mai spus Liliana Romaniuc, expert ARACIP.

Candidații care au dat examenul de titularizare mai au două zile la dispoziție să analizeze oferta din școli. De luni, la inspectoratele școlare vor începe ședințele publice de repartiție.