Sari la conținut

NEAMŢ. După mai multe accidente, polițiștii au cerut expertiză tehnică pe DN15D

Șapte oameni şi-au pierdut viaţa în ultimele luni pe Drumul Naţional 15D care leagă Romanul de Piatra Neamţ. Fenomenul îi îngrijorează pe specialişti, care bănuiesc că problemele pornesc de la calitatea proastă a asfaltului:

"Drumarii au niste reţete, ultimul strat este acel numit strat de uzură, vedeţi dumneavoastră, granulaţia asta ceva mai mare care ar trebui să ne confere un plus de aderenţă, dar, din păcate, dacă el nu este pus ca lumea, conform stas-ului sau conform normelor, evident, se produc şi accidente."

Aderența scade atunci când plouă sau ninge, iar drumul nu mai prezintă siguranţă.

Dan Pasparuga, instructor auto: "Cacuciucul, în acel moment când se produce frănarea, când există o frecare mai mare deci, ştim că viteza se diminuează când există o frecare mai mare, dar, dacă frecarea e mai mică, aderenţa este foarte mică, atunci evident că ne împinge şi apare inerţia."

Mai mult decât atât, spun specialiştii, atunci când drumul a fost modernizat, unele porţiuni aflate în curbă au fost îngustate, iar vizibilitatea şoferilor este zero.

"Sunt lucruri de care foarte greu îti dai seama de calitate pentru că îţi vine cu un buletin de analize mai mult sau mai puţin trucate, obţinut în condiţi mai bune sau mai să spunem neglijente acel buletin de analize la bitum plus alte chestii," a explicat Dan Ioniță, director tehnic în cadrul Primăriei Roman.

Cei care s-au ocupat de modernizarea drumului susțin că totul s-ar fi făcut ca la carte.

Ovidiu Laicu, şeful Direcției Regionale de Drumuri şi Poduri Iaşi: "Nu are cum să aibă probleme. Este o mixtură asfaltică clasică. Este un BA 16, un beton asfaltic 16 cu BIT-ul normal, BIT-ul rutier, cu agregaţie de la 4 la 16, deci nu văd ce probleme să aibă. Oricum, noi luăm probe în permanenţă. Deci nu are cum să se înregistreze aşa ceva. Din contra, noi am îmbunătăţit rugozitatea."

Între timp, poliţiştii au deschis propria anchetă.

"La nivelul serviciului rutier Neamţ, în cauzele instrumentate privind accidentele de circulaţie produse pe DN 15D au fost dispuse expertize privind mecanismul de producere a accidentelor cât şi expertize topografice la modul de proiectare a drumului public urmând să se stabilească inclusiv compoziţia asfaltului şi a coefientului de aderenţă la carosabil," a declarat Elena Bulgarea, purtător de cuvânt IPJ Neamț.

Abia la finalul acestor expertize, poliţiştii vor da soluţii şi în dosarele penale întocmite în cazul accidentelor rutiere produse în această zonă. Dacă se va constata că administratorul drumului a folosit alte materiale decât cele avizate, riscă să fie sancţionat. Între timp, poliţiştii le recomandă şoferilor care tranzitează DN15D să circule cu mare atenţie şi cu viteză redusă.