Sari la conținut

Semafoarele "inteligente" din Iaşi provoacă haos

S-a circulat cu greu dimineață în municipiul Iași. Șoferii au mers bară la bară, și au stat și câte o oră ca să traverseze o distanță pe care, de regulă, o parcurgeau în câteva minute. Traficul a fost dat peste cap de noul sistem de management al traficului pe care autorităţile îl testează zilele acestea.

"50 de minute pe o distanță de jumătate de kilometru, maxim."

" - Vi se pare că s-a mai fluidizat traficul de când cu semafoarele noi? - Nu, nu, deloc, mai tare încurcă."

"E mult mai greu cu ele, foarte greu, se circulă bară la bară."

"Am sperat să fie mai fluidizat traficul, dar văd că e mai rău decât înainte," au spus şoferii.

Prin proiectul realizat în mare parte cu bani europeni, în oraş au fost instalate 1200 de semafoare inteligente, dotate cu camere de luat vederi conectate la un centru de comandă, de unde polițiștii locali au sarcina de a modifica durata de așteptare în funcție de cât e de aglomerat traficul. Probele demonstrează deocamdată că sistemul este ineficient.

"El oricum a fost privit de la început ca un experiment , adică nimeni nu a putut să garanteze de la început că el va funcționa, și cu toate astea s-au investit 90 de milioane de lei," a spus Marius Dangă, consilier local.

Șefii Primăriei din Iași cunosc situația, dar dau asigurări că lucrurile se vor rezolva până la sfârşitul anului când proiectul ar trebui pus în funcțiune.

Mihai Chirica, primar interimar al municipiului Iași: "niciuna dintre intersecții nu e bătută în cuie, ca să spun, și pur și simplu se va adapta la necesitățile de trafic. E un subiect destul de sesibil în contextul pe care îl știm cu toții, la unele dintre ele chiar eu mi-am arătat, să spunem, opoziția și chiar au fost modificate."

Modul în care a fost implementat proiectul finanțat cu bani europeni este cercetat și de procurorii anticorupție. De altfel, primarul suspendat al Iașului, Gheorghe Nichita, a fost arestat preventiv pentru că ar fi cerut mită 10 la sută din valoarea totală a acestui proiect, de la patronului grupului UTI, Tiberiu Urdăreanu, cel care a obținut contractul pentru fluidizarea traficului din oraș.