Sari la conținut

Transport second hand la Iaşi. Tramvaiele au şi 45 de ani vechime

Tramvaie ruginite, învechite, o parte defecte, altele în reparaţii - aşa arată parcul auto al Regiei de Transport Public din Iaşi. Călătorii din oraş sunt nevoiţi să circule cu mijloace de transport fabricate şi în urmă cu 45 de ani, pe care germanii sau elveţienii le-au casat după 10 ani de uzură. De aceea, ieşenii se plâng de condiţiile din tramvaie şi mărturisesc că nu se simt în siguranţă:

"Noi cam circulăm cu ciurucurile, noutăţi n-avem. Dacă s-au desfiinţat toate uzinele şi toate fabricile cine să mai construiască maşini de transport?!"

"Suntem în urmă cu sute de ani faţă de Germania aşa că avem de aşteptat."

Şi nu doar călătorii se simt în pericol, ci şi vatmanii. Unii conduc tramvaie şi de 20 de ani şi spun că au întâmpinat dificultăţi din cauza vechimii.

Maria Rotaru, vatman: "E destul de greu, e destul de periculos, numai cine nu lucrează în domeniul acesta nu ştie cu ce probleme ne confruntăm noi. Poate interveni un defect tehnic, fie el electric, fie mecanic în orice moment."

În parcul RATP există şi un tramvai cu îmbunătăţiri de ultimă oră, însă este tras pe dreapta de o săptămână pentru că are nevoie de o revizie tehnică. Reparaţiile lui au costat 500.000 de euro şi este singurul tramvai din Iaşi care are aer condiţionat.

Reprezentanţii Regiei de Transport Public din Iaşi spun că au cumpărat tramvaie second hand pentru că sunt mult mai ieftine. Au achitat între 500 şi 2500 de euro pe un vagon, în comparaţie cu unul nou al cărui preţ se ridică şi la un milion de euro.

"Strategia noastră şi a municipalităţii a fost să investim întâi în infrastructură şi să modernizăm infrastructura, e vorba deja de 60 de kilometri de cale de rulare modernizată în ultimii ani ca ulterior, în funcţie de fondurile pe care le-am avea disponibile, să înnoim şi parcul de tramvaie," a explicat Adrian Mihai, purtător al Regiei Autonome de Transport Public Iaşi.

Singura şansă ca Iaşul să beneficieze de tramvaie noi este accesarea de fonduri europene de către primărie. Iar promisiuni în acest sens sunt.

Mihai Chirica, primar interimar municipiul Iaşi: "Vrem să facem pe de o parte pe fonduri europene modernizarea parcului existent, pe fonduri europene să luăm tramvaie noi şi să încercăm să aducem şi tramvaie second în continuare, dar cu un nivel de modernizare îmbunătăţit pe care o avem propusă pentru anul acesta 15 unităţi de transport. Este buget stabilit de la începutul anului de peste vreo 25 de miliarde de lei."

Regia de Transport Public din Iaşi este în prezent în însolvenţă. Nu şi-a mai plătit dările către stat de mai bine de 5 ani şi a acumulat datorii de 180 de milioane de lei.