Sari la conținut

Alergeni fără norme de aplicare. Restaurantele trebuie să treacă în meniuri ingredientele ce provoacă alergii


"- Aveţi ceva supe cremă în meniu?
- Da, azi avem supă de broccoli.
- Îmi puteţi spune, vă rog, dacă conţine gluten, nu văd specificat în meniu?
- Nu ştiu sigur, dar o să mă duc să întreb la bucătărie şi o să revin."

Răspunsul ar trebui să fie la îndemâna clientului, adică scris în meniu. Cel puțin așa prevede o regulă a Uniunii Europene care impune încă de la sfârşitul lui 2014 specificarea în meniu a 14 ingrediente cu potențial alergenic. Este vorba despre gluten, crustacee, moluște, pește, alune, lupin, alune de copac, soia, ouă, lapte, țelină, muștar, susan şi dioxid de sulf

"Directiva europeană precizează că în fiecare meniu trebuie să se regăsească ingredientele care să provoace alergii, numai că acest lucru nu se întâmplă în fiecare restaurant. Aşa că persoanele care sunt alergice trebuie să întrebe de fiecare dată ospătarul ce conţine preparatul comandat", explică Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.

Aşa procedează şi Lioara Ciugudean, care a descoperit în urmă cu doi ani că este alergică la gluten şi are intoleranţă la lactoză. Nutriţionistă de profesie, aceasta ştie care sunt consecinţele consumului de produse care pot provoca alergii.

"Pot apărea simptome uşoare, cum ar fi la început o balonare sau o constipaţie, respectiv o durere abdominală sau la nivelul pielii sau a tenului, o inflamaţie, eczemă sau urticarie, dar în cazurile foarte grave pot să apară şi un şoc anafilactic."

Nu toţi cei care lucrează în domeniul alimentaţiei publice s-au conformat noii prevederi. Mulţi recunosc că nu ştiau de această obligaţie.

"Eu am aflu prima dată despre această directivă, mulţumesc că mi-aţi spus de ea, noi am făcut treaba asta înainte de a ştii, pentru transparenţă faţă de clienţii noştri", spune Florian Chirilă, administratorul unui restaurant.

"Avem foarte multe preparate, la care nu sunt trecute toate ingredientele preparatului, aşa că rugăm clienţii care ştiu că sunt alergici să întrebe ospătarii", cere Alin Jude, angajatul unui restaurant.

Clienţii văd cu ochi buni această iniţiativă.

"Sigur ar trebui să existe în meniuri toate ingredientele necesare, pentru că omul trebuie să ştie ce mănâncă şi pe ce dă banii."

Chiar dacă regulamentul european nu este aplicat, în România este în vigoare Hotărâre de Guvern 21 din 2002 care vizează modul de etichetare a produselor. Spre diferenţă de prevederea străină, ale cărei norme de aplicare sunt în curs de avizare, cea românească nu prevede indicarea ingredientelor alergene şi în meniuri.

"În momentul acesta există acoperirea ordonanței 21, informarea consumatorului trebuie să fie corectă și precisă. Alergenii trebuie trecuți în lista meniu conform regulamentului european. Putem să coroborăm actul acesta normativ cu prevederile ordonanței 21 privind protecția consumatorilor", susţine Paul Anghel, de la Direcţia de Control, Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană .

Până acum, comisarii de la Protecţia Consumatorului au dat amenzi pentru faptul că în meniu nu au fost trecute cantităţile şi ingredientele pentru o porţie.

Reporter: Anca Deac
Operator: Constantin Gheorghiță