Sari la conținut

Centura Aleșdului, amânată din 2008

Aflat la 40 de kilometri depărtare de Oradea, pe mereu aglomeratul Drum Național 1, spre Cluj-Napoca, orașul Aleșd a devenit în ultimii ani o piatră de încercare pentru nervii șoferilor care îl tranzitează. Traficul e un adevărat calvar din mai multe motive: șoseaua ce trece prin mijlocul localității are doar o bandă pe sens; autocamioanele cu marfă parchează în fața magazinelor, iar pietonii traversează la fiecare 30 de secunde.

"În perioada guvernului Ponta s-a blocat totul, nu s-a mai făcut nimic. Am aflat ca fost și scoasă de pe plan pentru a nu mai fi executată", spune despre centura oraşului Zeno Țipțer, fostul primar al orașului Aleșd.

"În fiecare zi prin centrul orașului Aleșd trec peste 20.000 de autoturisme. La fiecare 200 de metri există o trecere de pietoni pe care localnicii o utilizează frecvent. În acest fel, se formează cozi impresionante care paralizează traficul rutier în zonă timp de câteva minute", a relatat Claudiu Mihuț, reporter Digi24 Oradea.

"E foarte greu și pentru oamenii de aici", spune un localnic. "Stai bară la bară și pierzi timp, pierzi combustibil, timpul înseamnă bani."

"Traficul este foarte greoi în zonă, ar fi oportună o centură."

O centură despre construirea căreia se discută din 2008. Atunci au fost efectuate studiile de fezabilitate pentru o șosea de 9 kilometri care să ocolească orașul prin sud. Nu s-a mai făcut nimic până acum doi ani, când licitația organizată de CNADNR a fost câștigată de un consorțiu de firme româno-spaniol. Însă nici după acest pas lucrările în valoare de 244 de milioane de lei nu au început.

După multe insistențe, centura Aleșdului a fost reintrodusă într-un master plan aprobat în martie la Bruxelles. Deocamdată edilii nu știu când vor începe lucrările. Știu însă că realizarea șoselei este cu atât mai importantă cu cât porțiunea dintre Oradea și Cluj-Napoca este a doua cea mai aglomerată de pe DN1 după șoseaua București - Ploiești.

"Sunt foarte multe accidente și cred că și asta influențează, nu neapărat din cauza vitezei, ci probabil din cauza nervilor și a stresului care se creează, șoferii devin nervoși, nu sunt atenți sau alții se grăbesc", spune fostul edil. 

Aglomerația din centrul orașului îi afectează și pe localnicii care la orele de vârf din trafic nu mai pot ține ferestrele deschise.

"Nu poți să lași geamul deschis că se umple de fum, de praf."

"Toxic, oamenii se îmbolnăvesc."

Până la primirea unui răspuns oficial din partea CNADNR, reprezentanții municipalității le recomandă șoferilor să ocolească tronsonul aglomerat și să aleagă străzile adiacente. În cazul în care va construită, centura va avea și un drum de legătură cu autostrada Suplacu de Barcău - Borș, rămasă și ea în stadiul de proiect.

Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Gabor Szilagyi