Comuna Sânmartin încasează doar 10.000 de euro pe an din taxa hotelieră din Băile Felix şi 1 Mai

Data publicării:
felix

Peste 200 de mii turişti atrag anual Băile Felix şi Băile 1 Mai pe cele şapte mii de locuri de cazare oferite în cele două staţiuni. Cu toate acestea, încasările primăriei Sânmartin din taxa hotelieră sunt foarte mici.

"În ceea ce priveşte activitatea agenţilor economici din cadrul staţiunilor, mai mult pe taxa hotelieră s-au încasat aproximativ 47 de mii de lei", spune Monica Bogdan, şefa biroului contabilitate din Primăria Sânmartin.

Adică puţin peste 10 mii de euro pe an. O explicaţie ar fi că taxa hotelieră în Felix reprezintă doar 1% din valoarea primei nopţi de cazare, adică aproximativ 1 leu pe sejur pentru fiecare turist cazat. Chiar şi aşa, valoarea totală a încasărilor Primăriei Sânmartin ar trebui să fie mult mai mare.

Că nu sunt bani de investiţii se vede cu ochiul liber în Felix şi 1 Mai. Trotuarele lipsesc sau sunt degradate, capacele de canal au dispărut, iar băncile din parcurile sunt rupte. Iar de lucrări care să aducă noi turişti în staţiune nici că poate fi vorba.

"Lipseşte partea de agrement. Din păcate, nu există un parc acvatic, care într-o staţiune ca Băile Felix sau Băile 1 Mai s-ar plia extraordinar de mult pe cerinţele turiştilor", susţine Maria Tătar, preşedintele ANTREC Bihor.

În Ungaria, taxa hotelieră aduce încasări de 100 de ori mai mari

La doar 70 de kilometri de Oradea, în Ungaria, situaţia este totală diferită. Parcurile sunt curăţate, florile aranjate şi udate, gazonul tuns periodic, iar aleile măturate zilnic. Toate acestea, din banii colectaţi din taxa hotelieră, care este de 450 de forinţi pe noapte. Se adună astfel 300 de milioane de forinţi, adică peste un milion de euro pe an. La aceşti bani se adaugă un ajutor din partea guvernului maghiar de 1,5 forinţi la fiecare forint încasat, ceea ce ridică bugetul la aproape 2,5 milioane de euro. Numărul turiştilor este strict controlat.

"Avem cinci controlori de teren. În timpul sezonului, ei se plimbă pe străzi, intră în pensiuni şi verifică dacă persoanele cazate se regăsesc în registre", explică dr. László Sóvágó, primarul localităţii Hajdúszoboszló, Ungaria.

În schimb, în România pensiunile şi hotelurile declară pe proprie răspundere numărul clienţilor cazaţi. Pe baza acestor date plătesc apoi taxa hotelieră primăriei de care aparţin.

O soluţie ar fi un sistem informatic integrat, prin care fiecare turist în parte să fie înregistrat.

"Nu-l înregistrezi, atunci este o altă treabă, dar prin acest sistem informatic, bine lucrat, se elimină automat orice posibilitate de fraudă sau posibilitate de cazare fără înregistrare", susţine Florian Serac, directorul general al SC Turism Felix SA.

Nimeni nu controlează pe teren dacă cifrele declarate de hotelieri sunt sau nu corecte.

reporteri: Edina Szomoru, Gabriel Bonaciu
operatori: Gabor Szilagyi, Robert Rezmuves

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri