Sari la conținut

Eliminarea taxei auto accelerează vânzările de maşini

Să-ţi înmatriculezi o maşină în România a devenit un adevărat test al răbdării. În fiecare zi, sute de persoane se aşează la rând la serviciile de înmatriculare din ţară pentru a-şi depune dosarele pentru a obţine dreptul de a circula. Avalanşa de cereri se explică prin eliminarea taxei de primă înmatriculare, care ajungea chiar şi la câteva mii de euro pentru maşinile mai vechi şi puternice. Doar în această lună, în întreaga ţară, numărul maşinilor second-hand înmatriculate s-a triplat.

La serviciul de înmatriculări din Oradea, cu noaptea în cap, peste 100 de persoane se aşează la rând în fiecare zi pentru a prinde un număr de ordine. Acesta le dă dreptul să-şi depună dosarul necesar obţinerii plăcuţelor de înmatriculare necesare pentru a circula în România.

"- La cinci am fost aici şi am numărul 24.
- Câte ore aţi stat în coadă?
- De la cinci! În jur de patru ore."

"Eu la ora 7 şi jumătate m-am aşezat la rând; am primit numărul 77, iar la ora 13 am predat actele pentru obţinerea numărului!"

Bihorenii au şi posibilitatea programării online. Aici însă răbdarea îţi e serios pusă la încercare, pentru că rezervările trebuie făcute din timp.

"Activitatea noastră pe partea de înmatriculare radiere şi autorizare provizorie s-a dublat. Dacă anul trecut în februarie am avut 2.230 înmatriculări, anul acesta avem 5.582", spune comisarul-şef Alexandru Laza, şeful Serviciului Înmatriculări Bihor.

De altfel, în pieţele auto din vestul ţării, nu e loc să arunci în ac. De când nu se mai plăteşte în plus pentru timbrul de mediu, oferta este tot mai mare, iar cumpărătorii se pot orienta și spre mașinile mai vechi.

"Omul avea, de exemplu, o mie de euro şi taxa era 1 500 - omul nu putea să îşi ia maşina pentru că nu o putea înmatricula, era mai scumpă taxa decât maşina. Omu acum îşi poate înmatricula maşina şi fără taxă", spune Claudiu Gherban, comerciant auto.

Dacă anul trecut, în luna februarie, s-au adus în România peste 22.000 de mașini second hand, de la eliminarea timbrului de mediu numărul lor s-a triplat.

"Ca marcă de obicei Audi și Volkswagen sunt în topuri și eventual, pentru tineret, BMW-urile. Majoritatea optează pentru modelele mai noi, deci toți care vor, vor 2010, 2011, toți se gândesc că dacă s-a scos taxa, le convine să ia un lucru mai bun", explică alt comerciant.

De câştigat din această situaţie au şi proprietarii firmelor de tractare. Cei care aveau maşini aduse din străinătate, dar pe care nu au reuşit să le înmatriculeze din cauza taxelor mari, îşi duc acum vehiculele la RAR la verificat.

"A crescut cu 100% cererea de platforme noi; avem 17 trailere de obicei în parc, din care 10 se mişcă pe săptămână şi avem şi rezerve. Momentan nu avem nici una în curte", susţine Lorand Varga, reprezentantul unei firme de închirieri trailere auto.

Înainte de a fi eliminată taxa, valoarea timbrului de mediu putea depăși 1.000 de euro în cazul unui automobil uzat, ceea ce creştea considerabil preţul de vânzare.

Reporteri: Bogdan Costea, Mihaela Crețu, Vlad Ungar
Operatori: Gabor Szilagyi, Cristian Kovacs