Sari la conținut

Energizantele, considerate de specialişti pericol pentru sănătate

Elev în clasa a XII-a la o şcoală din Oradea, Bogdan recunoaște că obişnuia să consume energizante. Spune că s-a oprit când a început să se simtă rău din cauza acestora.

"- Am început așa câte unul, apoi am ajuns la patru.
- Cum te simțeai de la energizante?
- Nu îmi era somn, nu aveam stare."

Specialiștii spun că termenul de "energizant" este o invenţie comercială. În realitate, băutura oferă un fals efect revigorant, după trecerea căruia apare o stare de slăbiciune extremă.

"Această băutură energizantă duce la o stimulare excesivă și a sistemului nervos, iar energia pe care noi credem că ne-o dă nu este energie, ci este o agitație interioară care nu duce la nimic bun", explică Letiția Apostol, consultant în nutriție.

"Consumatorul de energizante este un tip impulsiv, nerăbdător. De multe ori, mai ales persoanele de sex masculin sunt gata să sară la bătaie la incitații minime. Consumul prelungit de energizante poate să ducă la tulburări din sfera anxietății: anxietate generalizată și atacuri de panică", a detaliat psihologul Corina Lupău.

Multe din produsele energizante au de trei ori mai mult zahăr decât cantitatea admisă pentru o întreagă zi. În acest fel este stimulată producerea de insulină, care alungă senzația de oboseală. În schimb, apar dependenţa şi probleme grave de sănătate.

"Determină și tulburările de glicoreglare în grade diferite până la diabet care nu poate fi controlat", atenţionează Luiza Demian, medic diabetolog.

"În marea majoritate a cazurilor aceste energizante au efecte grave pe sistemul cardiovascular, pe sistemul cerebral, dar și pe starea psihică", spune medicul Amorin Popa, șeful secției de diabetologie a Spitalului Județean din Oradea.

"Pe produse este menționat procentul de zahăr reprezentat în produs față de doza zilnică și este foarte important să urmărim acest aspect pe etichetă", atrage atenţia Simona Bișboacă, inginer în industria alimentară.

Eliminarea dependenței de energizante se face treptat, prin înlocuirea acestora cu băuturi naturale bogate în cofeină precum cafeaua și ceaiul verde. Medicii mai recomandă respectarea orelor de somn, o dietă sănătoasă și relaxare.

Reporter: Mariana Gurgu
Operator: Cristian Rusu

Editor web: Adrian Laboş