Sari la conținut

Grãdinã la grãdinițã. Copiii de la o grãdiniţã din Oradea cultivã legume şi flori

Grãdinari la vârsta... grădiniţei. Copiii de la o unitate de învăţământ preşcolar din Oradea cultivă legume şi au grijă de florile dintr-un mic spaţiu amenajat la iniţiativa părinţilor. În acest fel cei mari şi-au dorit ca preşcolarii să participe la activități de grădinărit, unde pot să învețe cât mai multe lucruri despre natură.

Patru ghivece din lemn de mari dimensiuni formeazã, de fapt, mica grãdinã de care se ocupã copiii şi educatoarele, în timpul petrecut la grãdinițã. Luni seara, cei mici au pus mâna pe unelte de grãdinãrit şi au plantat primii bulbi de lalea.

"În afarã de faptul cã dorim sã vedem cum se va întâmpla însãmânțarea și cum va ieși din sãmânța respectivã acea legumã, ne gândim și alte materii sã putem aici, în aceastã grãdinã", spune Katalin Sziraczki, educatoare la Grădinița Evanghelică Lutherană din Oradea.

Pãrinții sunt cei care au venit cu ideea: își doresc ca micuţii sã învețe cât mai multe despre flori şi legume. Copiii vor fi încurajaţi sã lucreze pãmântul, sã îngrijeascã plantele și sã se bucure de ceea ce le oferã natura.

"Consider foarte important pentru copii, mai ales cei crescuți în mediul urban, să aibă posibilitatea să acționeze și să activeze aproape de natură", spune un părinte.

"Și copiii noștri, ai mei, sunt în bloc și nu pot ajunge la o grãdinã ca sã fie amenajatã așa frumos cum este aici."

Realizarea grãdinii a fost posibilã cu ajutorul sponsorilor. De exemplu, centrul de management al deșeurilor nepericuloase din Oradea a contribuit cu pãmântul din ghivece.

"Faptul că ei vor ști că acest pământ de flori este un pământ bio, produs din deșeurile vegetale din Oradea, este cu atât mai important, fiindcă am găsit o utilitate acestor deșeuri", explică Zoltan Pasztai, de la Centrul de management al deșeurilor nepericuloase din Oradea.

Conceptul de spațiu verde pedagogic este folosit de câțiva ani în strãinãtate. Specialiștii spun cã experienţa dobânditã la vârste fragede este foarte utilã, iar „lecţiile" deprinse înnaturã au un rol important în modelarea dezvoltãrii copilului.

Reporter: Anca Deac
Operator: Florin Lucuța