Sari la conținut

Ministrul Transporturilor şi şeful CNADNR, vizită pe eternul şantier DN76

Prezent pe șantierul Drumului Național 76, între Beiuș și Ștei, ministrul Transporturilor a fost la propriu încercuit de localnici și a trebuit să răspundă nemulțumirilor.

"- Lucrările pe acest drum au început doar după emisiuni televizate.
- S-ar fi făcut oricum! E impresia dumneavoastră.
- E realitatea.
- Nu o să vă spun alceva decât cred.
- De 10 ani de zile vă bateți joc! E o bătaie de joc! Când ați văzut că ritmul lucrărilor nu merge cum trebuie, de ce nu v-ați pus la masă cu proiectantul, cu beneficiarul, cu constructorul?"

Oamenii au fost revoltaţi.

"CNADNR și ministrul Transporturilor de zece ani nu au luat nici o măsură! Uitați-vă în ce stadiu este drumul.
Este aproape impracticabil, ca un drum forestirer. Pe multe drumuri forestire se circulă mai bine în țară."

"În fiecare lună sunt cu mașina în service. Cred că în zona acesta cel mai bine merg service-urile, drumul este fără gram de asfalt pe el."

"E cea mai scurtă cale de la Viena spre București, e și drum european, dar pe acest drum din 2004 nu se mai poate circula. În zonă s-au închis zeci de firme, au plecat sute de salariați, s-au desfăcut contracte de muncă din cauza acestui drum. În zonă nu mai vin investitori", spune Dan Popa.

După ce a văzut șantierul și a avut întâlniri tehnice cu constructorii, ministrul Dan Costescu a recunoscut că situația nu este deloc roz, dar că se poate ieși din acest blocaj dacă firmele de construcţie se vor ține de promisiune: "De zece ani nu s-a făcut nimic și de doi ani este practic abandonat. Ce facem noi acum: am fost la capătul sectorului și am stabilit cu constructorul să crească şi capacitatea. Noi trebuie să supraveghem procesul, e bine că avem oameni în proiect. Constructorul a explicat că dacă are front de lucru va putea termina carosabilul până la finalul anului."

"Din punct de vedere al calității drumului este una deplorabilă arată destul de rău", a completat şi Cătălin Homor, director general CNADNR.

"Estimările noastre sunt că se va finaliza parte de carosabil până în 30 noiembrie în acest an să fie circulabil pentru locuitorii din zonă", susţine Ovidiu Moldovan, director general Construct Mod Oradea.

DN76, în reparaţii din 2009

Lucrările la drumul de 170 de kilometri dintre Oradea şi Deva au început în perioada 2009-2012, iar până acum doar 20 de kilometri din drumul național au fost reparați în termen. Este vorba despre lotul 2 Brad - Ionești. Restul porțiunilor au probleme cu lucrările, din care au fost realizate mai puțin de jumătate. De aceea, contractele cu constructorii au fost reziliate pe unele sectoare.

Lotul 1 - Soimuș - Brad, km 0+000 - km 30+436
- contract semnat în 2013
- valoarea contractului - 105,14 milioane lei, fără TVA
- stadiul de execuție a lucrărilor la data rezilierii - 56,71%

Lotul 2 - Brad - Ionești, km 35+432 - km 55+425
- contract semnat în 2013
- valoarea contractului - 105,14 milioane lei, fără TVA
- stadiul de execuție - 90%

Lotul 3 - Ionești- Vârfurile, km 55+425 - km 69+350
- contract semnat în 2012, reziliat în 2015
- valoarea contractului - 42,84 milioane lei, fără TVA
- stadiul de execuție la momentul rezilierii - 29,76%
- în martie 2017 vor fi începute efectiv lucrările de execuție

Lotul 4 - Vârfurile - Ştei, km 69+350 - km 102+660
- contract semnat în 2009
- valoarea contractului - 172,36 milioane de lei, fără TVA
- stadiul de execuție - 47,2%

Lotul 5 - Ştei - Beiuş, km 102+660 - km 133+660
- în mai 2016 a fost emisă o notă de remediere
- dacă antreprenorul nu se mobilizează, se va rezilia contractul
- stadiul de execuție - 51,19%

Lotul 6 - Beiuş - Oradea, km 133+660 - km 184+390
- contract încheiat în 2012, reziliat în 2015
- stadiul de execuție a lucrărilor la data rezilierii - 7,47%
- ulterior, s-a realizat refacerea şoselei prin metoda recondiţionării in situ a asfaltului

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Robert Rezmuves