Sari la conținut

O plimbare prin istoria tramvaiului orădean

Deşi poate suna ciudat, pentru pasionații de tramvaie, Oradea este orașul ideal. Pe liniile din oraș circulă, în același timp, garnituri vechi de peste patru decenii, tramvaie de ultimă generație, dar și unul care a străbătut străzile din Viena în anii '50. În sediul societății locale de transport în comun nostalgicii pot admita sute de fotografii ce ilustrează momente din istoria tramvaiului orădean. În scurt timp, toate vor fi expuse într-un muzeu.

Primele tramvaie care circulau în Oradea începând cu 1887 erau trase de locomotive cu aburi.

Abia în 1906, 25 aprilie, localnicii au urcat în prima garnitură electrică. Oradea era al cincilea oraș din țară care introducea acest mijloc de transport. Tramvaiul electric atingea o viteză maximă de 26 de kilometri și putea frâna în condiții de siguranță în 12 metri - adevărate recorduri pentru acea perioadă.

Șapte garnituri circulau atunci prin Oradea, iar trei dintre ele au fost păstrate până în zilele noastre.

"Una dintre ele este în spatele meu aici în curtea întreprinderii, avem încă una în Piața din centrul orașului iar una este în lucru, vrem să o recondiționăm și să o folosim la ocazii speciale", a detaliat Istvan Csuzi, directorul societății orădene de transport în comun.

"Avem cărțile tehnice pentru tramvaiul nostalgic, motor și remorcă, din 1925 și 1927, cu toate reviziile și reparațiile care s-au făcut", dezvăluie Viorel Pop, directorul tehnic al societății orădene de transport.

Pe parcursul anului 1907, în Oradea au fost vândute peste 2 milioane de bilete și abonamente de călătorie. Ultimele costau 8 coroane și erau oferite la preț redus elevilor și militarilor.

Până în 1960, în oraș au fost amenajați 70 de kilometri de cale ferată, pentru cele 11 linii de tramvai. În perioada comunismului, multe au fost desființate, iar lungimea traseelor a fost înjumătățită.

După 1990, alături de garniturile construite la Arad, au fost folosite tramvaie Tatra, construite în fiosta Cehoslovacie, acum 40 de ani. Acestea sunt supuse unui proces de modernizare, ca să fie folosite în continuare.

Din 2007, în Oradea circulă 10 tramvaie Siemens, identice cu cele care circulă prin Viena.

Tot din capitala austriacă provine o garnitură de epocă, veche de 88 de ani și primită cadou de la autoritățile vieneze. "A circulat până în 1980, după a fost trecut în muzeul de la Viena, de unde l-am primit cadou, donație. Acest tramvai este foarte asemănător cu acel tramvai care circula prin Oradea în perioada interbelică", spune directorul societății orădene de transport în comun.

Bătrânul tramvai are o viteză medie de 25 de kilometri pe oră și e folosit doar vara, în scop turistic. Pentru un bilet de 8 lei, turiștii primesc și un ghid de călătorie.

"În cadrul instituției, dar și în depoul care adăpostește garniturile, există sute de fotografii cu tramvaiele care au circulat prin Oradea din 1906 și până în prezent. Toate acestea vor fi expuse într-un muzeul special amenajat, destinat transportului în comun din oraș", a aflat Claudiu Mihuț, reporter Digi24 Oradea.

Tramvaiul orădean și istoria lui reprezintă o adevărată pasiune pentru Istvan Nagy. Profesor de informatică, bărbatul a adunat timp de mai bine de 20 de ani informații despre acest mijloc de transport. A realizat fotografii, a studiat arhivele naționale și a creat un site dedicat tramvaiului orădean.

"Am dezvoltat și site-ul am pus acolo toate cercetările noastre, dar și pozele colectate în tot acest timp. O monografie cu ocazia centenarului tramvaiului orădean", spune pasionatul.

În prezent doar 11 orașe din România mai folosesc tramvaiul pentru transportul în comun.

Reporter: Claudiu Mihuţ
Operator: Florin Lucuţa
Editor web: Adrian Laboş