Sari la conținut

Parada maşinilor de epocă. Modele vechi de zeci de ani au fost expuse la Oradea

Dacia 1300, una dintre cele mai vândute și apreciate autoturisme produse la noi, face acum parte din patrimoniul auto naţional.

"Pentru mine Dacia 1300 înseamnă amintiri. Amintiri din copilărie, fiindcă și eu și soția, când am fost mici, am fost duși cu Dacii 1300 de părinți. Și permisul l-am luat tot pe o Dacia 1300", îşi aminteşte Zoltan Kamenszki, colecționar.

"Este o mașină la care, dacă ai o pricepere mecanică și pasiune, poți să pui la punct și e o mașină deosebită. Simplă, robustă. Poți căra și lemene și în mașina mea s-a născut un copil, tot în mașina mea au fost duse mirese."

"Mașinile astea vechi sunt apreciate fiindcă sunt din ce în ce mai puține pe străzi și lumea este din ce în ce mai deschisă la acest subiect de mașină veche și retro."

Ca să transformi însă o mașină de vârsta părinților sau bunicilor într-un automobil ce întoarce privirile tuturor trebuie să muncești mult la restaurarea aspectului inițial și la completarea pieselor lipsă ori foarte degradate.

"Mașinile de epocă pot fi înaintea anilor '50-'60 sau cele ce se găsesc pe străzile orașului '67 -'70. Când tragi linie poți depăși și suma de 6 mii de euro", susţine Ervin Koszta, designer auto.

"Am început restaurarea, aproape doi ani a durat până când am refăcut și am readus în starea acesta și mereu găsesc încă câte ceva de făcut pe ea", susţine Otto Lorand Rencsik, membru al Retromobil Club România.

Retroparada primãverii este momentul deschiderii sezonului pentru mașinile de epocã. Evenimentul a fost organizat de Retromobil Club România în 29 de orașe din România. Pentru a obţine calificativul de vehicol istoric, un autoturism trebuie sã aibã minimum 30 de ani de la momentul fabricației.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Gabor Szilagyi