Sari la conținut

Pericolul din condimente. Sare, zahăr, aditivi și doar urme de legume - în amestecurile din comerț

Fie că este vorba de mâncarea gătită acasă sau de cea de la restaurante, mulți români recunosc că gustul este mai plăcut atunci când preparatele sunt bine condimentate. Preferate sunt amestecurile care se găsesc în comerț.

"Condimentele dau un gust mai bun și mai repede: nu trebuie să stai să cureți legumele, ci pui direct un plic și gata."

Îmi place să folosesc mix-uri de condimente: adaugă un plus de savoare."

"Condimentele acelea uscate, prafuri - asta folosesc și cele care sunt cubulețe."

În spatele gustului plăcut al acestor condimente se află ingrediente fără valoare nutritivă, atenționează specialiștii: "De exemplu, într-o lingură din acest condiment cu legume primul ingredient este sare, al doilea potențiator de aromă, apoi zahăr; practic, valorile nutriționale sunt spre zero", explică Simona Bișboacă, inginer în industria alimentară.

Costel Stanciu, președintele APC România: "Am găsit câteva produse neconforme, ca de exemplu cub de găină fără găină în compoziție, adică numai cu grăsime de pui 2% și extract de pui 0,1%. În jur de 80% au un conținut ridicat de sare până la 96% din compoziție, de asemenea și un conținut ridicat de zahăr până la 27%."

În condițiile în care 100 de grame de condimente ar trebui să conțină legume sau carne în proporții cât mai mari, iar sarea să nu depășească 8%, amestecurile pentru mâncare nu sunt altceva decât o combinație de sare, zahăr și aditivi periculoși pentru sănătate.

În 100 g de condimente de tip adaosuri pentru mâncare:
- 78% dintre produse au între 44,7g - 96g de sare
- 36% dintre produse au între 8,7-27,1 g de zahăr
- 19% dintre produse au între0,9 g - 4,1 g de legume deshidratate
- 50% dintre produse au 2 sau 3 tipuri de potențiatori de aromă
Sursă: APC România

"Dincolo de tulburările digestive de la greață, vărsături, dau dependență", avertizează Luiza Demian, medic diabetolog. "Aducem zahăr cu aceste condimente, deci azi zahăr, mâine zahăr, poimâine zahăr și răspoimâine suntem niște obezi cu enorm de mare risc cardiovascular."

Medicii și specialiștii în nutriție recomandă legumele proaspete sau deshidratate și amestecurile congelate.

"Dacă avem acces la condimente în stare naturală crudă, în perioada când ele sunt în producția agricolă este varianta ideală. Prin deshidratare ele își pierd anumite calități, dar și asta este o variantă pe care o putem folosi în anotimpurile răcoroase", susţine Florian Chirilă, managerul unui restaurant vegetarian.

Este recomandabilă prepararea amestecurilor de condimente acasă, cu ingrediente cât mai naturale.

Reporter: Mariana Gurgu
Operator: Florin Lucuța