Sari la conținut

Piste periculoase pentru... biciclişti

Imediat după amenajarea după model european a pistelor de biciclete, şoferii şi bicicliştii români s-au lovit de o problemă cât se poate de... autohtonă.

"Nu există un indicator care să informeze conducătorul auto că se va intersecta cu o pistă pentru biciclete. De asemenea, nu există indicatorul care trebuie să-l informeze pe biciclist că va traversa o arteră circulată de autovehicule", susţine comisarul-şef Dorin Sava, şeful Poliţiei Rutiere Bihor.

Din acest motiv, bicicliştii recunosc că nu se simt în siguranţă pe pistele amenajate pentru ei.

"Să fie un STOP sau un cedează trecerea", cere unul dintre ei.

Amplasarea unui indicator a fost una dintre soluţiile de compromis la care au apelat autorităţile. Astfel, la intersecţia pistei de biciclete cu un drum public au apărut indicatoarele "Atenţie, biciclişti!". Numai că acesta "nu este semn de obligaţie, este semn de avertizare.  Toate semnele de circulaţie în formă de triunghi cu vârful în sus se referă la atenţionarea participanţilor la trafic", explică Vasile Borbaş, instructor auto.

Aşa că s-a ajuns la a doua soluţie: obligarea bicicliştilor să traverseze drumul pe jos.Însă nici această soluţie nu a eliminat pericolele de accidente la care se expuneau bicicliştii.

"- Ce riscă un biciclist atunci când traversezi pe bicicletă?
- Prima dată o amendă şi în cel mai rău caz dacă eşti lovit cu maşina vina îţi aparţine ca biciclist", spune Istvan Demeter, membru al asociaţiei Probikers.

În Ungaria, legislaţia rutieră prevede montarea de semafoare şi indicatoare de oprire ori cedare a trecerii atât pentru biciclişti, cât şi pentru şoferi.

"La intersecţii indicatorul stop opreşte şoferii, biciclişti continuă drumul nestingheriţi, pot merge în continuare pe pistă. Autoturismul nu împiedică bicicliştii", susţine Sandor Benko, primarul localităţii Artand, Ungaria.

Numai în Oradea au fost amenajate 15 kilometri de piste pentru biciclişti. Poliţiştii de la Circulaţie intenţionează să propună modificarea Codului Rutier român, astfel încât să fie clar reglementată circulaţia în zona intersecţiilor dintre un drum public şi o pistă de biciclete.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Robert Rezmuves