Sari la conținut

Povestea primei deturnări reuşite a unui avion

Ideea deturnării unui avion de pasageri i-a venit în 1971 lui Adalbert Moka. Luni la rând a studiat cu atenție programul de zbor al curselor București-Oradea și organizarea trupelor de ordine de la bord.

„Am stat pe scaun în rândul doi ca să văd în cabină. M-am uitat cum este așezată", povesteşte Adalbert Moka. "Când am venit acasă am făcut o schiță și cum este pilotul, copilotul, căpitanul, telegrafistul."

Timp de 10 luni,împreună cu alţi prieteni, Moka a avut cinci tentative de a pune în aplicare planul deturnării. De fiecare dată, o întâmplare de ultim moment i-au făcut să renunţe.

Însă pe 27 mai 1971 au reuşit. Tinerii l-au convins pe un şofer de taxi să intre în viteză pe pista aeroportului din Oradea.

„Noi, care aveam armele de vânătoare, am tras în aer. Nu mișcați! Mâinile sus!" 

În haosul creat, pilotul și mai mulţi pasageri au reușit să fugă. Ceilalţi membrii ai echipajului au fost obligaţi să pornească avionul şi să decoleze. Destinaţia: Viena.

„Se pare că la vremea respectivă a fost primul act pirateresc la sol efectuat în Europa care a şi reuşit. Să capturezi sub ameninţarea armei o navă cu 40 de persoane la bord şi să aterizezi în Viena...", spune Ioan Petrică, colonel în rezervă.

Au sfidat regismul comunist şi chiar dacă în gestul lor teribil au folosit armele, cei şase bihoreni au uimit o lume întreagă.

„Nici ca terorişti, nici ca eroi nu au fost văzuţi, doar ca nişte oameni cu un curaj cu totul deosebit şi care au dorit să vadă cum ar fi lumea de dincolo de cortină, lumea liberă", consideră Gheorghiţă Lupău, directorul Universităţii „Vasile Goldiş", Filiala Marghita.

În Austria, cei şase au fost condamnaţi la câte 30 de luni de închisoare. După ce au fost eliberaţi şi-au găsit repede slujbe. Dar la scurt timp, Adalbert Moka s-a întors în România.

"Toți am fost condamnați la 23 de ani în lipsă și în '75 am venit înapoi și am fost prins la sârbi, la Dunăre", îşi aminteşte Moka.

A executat doar jumătate din pedeapsă, grație legii amnistiei din 1988. După gratii au ajuns şi cei din echipajul avionului: conform procedurilor, erau obligaţi să se închidă în cabină.

Reporter: Ana Maria Georgescu
Operatori Tiberiu Catrişcău
Editor web: Adrian Laboş