Sari la conținut

Români cu afacere în China | Un bihorean și un reșițean au un laborator dentar în Shenzhen

Doi tehnicieni dentari, unul din Bihor, celălalt din Reşiţa, au reuşit ceea ce puţini reuşesc: să pună pe picioare o afacere de succes în oraşul cu cea mai rapidă dezvoltare din lume. Cei doi conduc propriul laborator dentar tocmai în China, în Shenzhen. Peste 300 de specialişti sunt angajații celor doi care au dezvoltat și în România astfel de laboratoare, în Oradea şi Bucureşti.

Se spune că cine se aseamănă, se adună. O vorbă din popor care se potriveşte foarte bine în cazul lui Alin Trestian şi al lui Călin Florea. Plecaţi în anii '90 în Germania, cei doi s-au întâlnit în 2006, dintr-o întâmplare, tocmai în China. Aşa au aflat că îmbrăţişau aceeaşi profesie, cea de tehnician dentar.

Alin Trestian, tehnician dentar, coproprietarul afacerii: "Am început să vorbim în engleză; după aia ne-am cunoscut, ne-am spus de unde venim: din Germania, eu din Muchen, el din Stuttgart. Am început să vorbim germană, pentru că dacă suntem nemţi vorbim germană. După aceea am aflat că ne-am născut amândoi în România şi am început să vorbim româneşte."

Câteva luni mai târziu s-au asociat şi au pus bazele unei afaceri în domeniu. Mai întâi au lucrat cot la cot ca să-şi facă un renume. În timp și-au deschis deschidă un laborator în Shenzhen, în care lucrează acum peste 300 de tehnicieni dentari.

Călin Florea, tehnician dentar, coproprietarul afacerii: "Sunt alte dimensiuni, e o altă structură. Ce pot să spun despre chinezi este că oamenii sunt foarte perceptivi, dornici să înveţe mai departe, într-o viteză extraordinară. În Germania este altfel, învăţăm cap-coadă totul, dar în China fiecare pe partea lui."

Alin Trestian, tehnician dentar, coproprietarul afacerii: "Avem în jur de 330, până la 350 de oameni şi un volum de lucrări până la 8.000 de pacienţi pe lună."

Deşi conduc o afacere de succes pe continentul asiatic, niciunul nu şi-a uitat originile. În urmă cu patru ani s-au întors în ţară şi au deschis două laboratoare, în Oradea şi în Bucureşti.

Călin Florea, tehnician dentar, coproprietarul afacerii: "Am spus, trebuie să venim în România să creăm ceva, voiam să dăm mai departe pentru ţara unde ne-am născut. Am fost foarte surprins de talentul pe care îl au tinerii români, generaţia de acum, oamenii sunt deschişi."

Alin Trestian, tehnician dentar, coproprietarul afacerii: "Sunt şi eu cu rădăcinile din România; mie îmi place foarte mult România şi vreau să ajut cât se poate pentru că vreau să văd că ţara asta merge tot mai bine."

În laboratorul din Oradea, dotat cu aparatură de ultimă generaţie, 20 de tehnicieni dentari realizează lucrări stomatologice de înaltă calitate. Ei folosesc o tehnologie nouă care le oferă posibilitatea de-a modela dantura cu ajutorul calculatorului.

Călin Florea, tehnician dentar, coproprietarul afacerii: "Ne-am axat foarte mult pe tehnologia digitală, cea digitalizată, care minimizează erorile care se întâmplă între dentist şi tehnician."

Ana Pandy, studentă la Facultatea de Tehnică Dentară: "Eu sunt foarte bucuroasă că am oportunitatea de-a învăţa aici în laborator, este un laborator bine dotat pe lângă celelalte unde am mai fost."

Crina Gondor, tehnician dentar: "A fost o mare oportunitate deoarece eram la început, proaspăt de pe băncile facultăţii şi aici am avut şansa de-a mă specializa în tehnologia CAD-CAM, o tehnologie care reprezintă o tehnică computerizată prin care dinţii sunt creaţi în sistem digital."

Laura Cioban, manager de producție: "Mă bucur că am avut ocazia să-i cunosc şi să cresc din punct de vedere profesional pe lângă oameni extraordinari. Lucrăm împreună de trei ani de zile şi apreciez foarte mult dorinţa lor de-a dezvolta oameni."

Calitatea lucrărilor realizate le-a adus celor doi multe contracte în ţară şi în străinătate. Unul dintre cabinete cu care lucrează este chiar cel care asigură serviciile Casei Regale a României, iar ultimul client este chiar Principesa Margareta.

Alexandra Ghilea, medic stomatolog: "Am căutat foarte mult un laborator să lucrăm la capacitate maximă pentru că este foarte, foarte greu să poţi să îndeplineşti, pentru mine ca şi stomatolog, toate calităţile necesare, pentru pacient ca toate dorinţele să-i fie îndeplinite. Diferenţa dintre tehnicieni se vede, calitatea maximă sincer se vede şi este apreciată de către pacienţi."

Cei doi români spun că secretul lor este comunicarea strânsă care se realizează între pacient, tehnician dentar şi stomatolog, dar şi importanţa pe care o acordă fiecărei lucrări în parte. Aceştia sunt hotărâţi să-şi dezvolte afacerea şi să investească în pregătirea angajaţilor şi în tehnologia utillizată.

Reporter: Anca Deac
Operator: Gabor Szilagyi