Sari la conținut

Tramvaiele din Oradea vor fi adaptate şi pentru persoanele cu dizabilităţi

Tramvaiele vechi din Oradea vor fi modernizate. Pe lângă reparaţiile estetice, dar şi cele la sistemul de aer condiţionat, tramvaiele vor fi adaptate pentru a putea fi folosite de persoanele cu dizabilităţi. Asta după ce Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării a amendat autorităţile locale cu opt mii de lei pentru că nu oferă condiţii optime de transport.

Dialog reporter-persoană cu dizabilități:

"- Poţi urca?
- Nu!
- Trebuie să ceri ajutorul?
- Da!
- Cum urci în tramvai?
- Greu, pentru că nu este rampă, nu e nimic..."

Pentru că tramvaiele vechi din Oradea nu sunt dotate cu rampe speciale, persoanele cu dizabilităţi nu pot urca fără ajutor în mijloacele de transport în comun. Pentru a nu fi din nou amendaţi de Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, edilii vor adaptarea acestora, dar şi modernizarea garniturilor vechi şi de 40 de ani.

"Vrem să încurajăm transportul nepoluant şi vrem să reînnoim şi să modernizăm atât parcul auto, cât şi parcul de tramvaie. Trebuie sa mărim confortul, trebuie să oferim accesibilitate persoanelor cu dizabilităţi, trebuie să-l facem, dacă se poate, mai silenţios", a declarat Mircea Mălan, viceprimarul Oradei.

Astfel, tramvaile vechi Tatra vor fi incluse într-un proiect de modernizare. O parte din lucrări vor fi făcute în atelierele proprii ale societăţii de transport local din Oradea.

"Lucrăm în primul rând la aspect, la confortul călătorului, inclusiv a celui cu dizabilităţi fizice. Încercăm să ne adaptăm acestui tip de tramvai, şasiul va fi complet adaptat pentru confortul călătorului şi a celui cu dizabilităţi", dă asigurări Ioan Mureşan, şeful atelierului depoului Oradea.

În atelierele din Oradea, tramvaiele vor fi adaptate ca să poată folosi curentul alternativ, care poate fi stocat în baterii şi refolosit.

"Noua tehnologie ne permite acum recuperarea energiei pe regim de frânare, care va fi captată de următorul tramvai sau de generatoare şi încărcătoare pentru alte sisteme i-bike, i-car", spune Ioan Mureşan.

Această energie va putea fi folosită, de exemplu, de autobuzele electrice.

"Acest autobuz este proiectat pentru utilizarea în oraş - 20 circulă din mai în Budapesta. Este caculat pentru viteze de deplasare de 55 de kilometri, dar e capabil şi de viteze mai mari de 90 de kilometri pe oră. Alimentarea se realizează datorită unui sistem propriu; în condiţii de oraş acest autobuz este capabil de a se deplasa autonom 250 de kilometri în trafic aglomerat, urban. Realimentarea durează două ore şi jumătate", a detaliat Jozsef Helmich, reprezentat al unei companii producătoare de autobuze electrice.

La rândul său, Viorel Pop, directorul tehnic al societăţii de transport local din Oradea, consideră că autobuzul electric "s-ar preta pentru curse în centrul oraşului. Aşa nu am polua în Oradea."

Preţul unui astfel de autobuz electric poate ajunge chiar şi la şase sute de mii de euro.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuţa