Zeci de primării din Bihor au bugetul redus după ce nu au primit niciun ban de la Guvern

Data publicării:
primarii buget 020415

Un calcul simplu arată că în Tăuteu primăria nu poate să acopere plata salariilor angajaților și a utilităților. Bugetul pentru acest an este de trei ori mai mic decât cel de acum doi ani și lipsesc banii pe care anii trecuți comuna îi primea de la Guvern.

"Noi avem nevoie de 650 de mii de lei pentru salarii pe an, 200 de mii pentru curent - care deja depășește veniturile noastre proprii, care sunt pe 2014 de 729 de mii de lei", a calculat Nandor Vincze, primarul comunei Tăuteu.

Pentru că ritmul de încasare a impozitelor, taxelor și amenzilor este redus, primăria adună greu sumele de care are nevoie.

"Suntem în situația de a nu putea plăti salariile și vreau să menționez că mulți colegi dintre noi și eu avem bănci, datorii, familii de întreținut", spune Cornel Brindea, viceprimarul comunei Tăuteu.

O angajată a primăriei din comună confirmă: "Să știți că avem emoții întotdeauna când vin salariile. Am bani, nu am bani?"

"Ca întreținător de familie îmi creează probleme la plata ratelor la bancă", completează altă funcţionară.

Deja primăria a rămas restantă pe o lună la plata energiei electrice consumate și este amenințată cu debranșarea.

"Am notificare că mi se intrerupe furnizarea dacă nu plătesc acea factură de 18 mii de lei. Eu nu am acești bani. Dacă se va intrerupe curentul, oprim calculatoarele, punem lacăt pe primărie și mergem acasă", anunţă primarul comunei Tăuteu.

Reducerea bugetului este resimțită și de școala din comună.

"Până acum am avut sprijinul primăriei pentru reparații și încălzire și anul acesta nu ne-au putut da nimic", a declarat Monica Tako, directoarea școlii din Tăuteu.

Autoritățile din Tăuteu au cerut ajutorul administrației județene.

"Singurul lucru pe care îl poate consiliul să înainteze către Ministerul Finanțelor o solicitare care să atragă atenția că e o problemă cu bugetul acestei primării", a explicat Horia Carțiş, purtătorul de cuvânt al CJ Bihor.

Alte 23 de comune din Bihor sunt într-o situație asemănătoare, după ce în acest an nu au mai primit cote din impozitul pe venit si sume defalcate din TVA.

Liviu Iancu, trezorierul șef al Administrației Finanțelor Publice Bihor: "Acestă problemă se poate rezolva prin rectificare bugetară sau prin suplimentare de fonduri ca urmare a unei hotărâri de guvern."

Însă o eventuală rectificare bugetară poate fi făcută doar după terminarea primului semestru. Până atunci primăriile cu fonduri insuficiente trebuie să găsească pe cont propriu modalități de a nu intra în incapacitate de plată și de a atrage fonduri la buget.

Reporter: Bogdan Costea
Operator: Robert Rezmuves

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri