Sari la conținut

Administraţie pe... hârtie. Revoluţia digitală are prea puţină susţinere printre contribuabili

În 2013, Primăria Arad a cheltuit peste 100.000 de lei numai pentru hârtie şi alţi 300.000 de lei au fost plătiţi pe toner pentru imprimante şi copiatoare. Toate aceste hârtii ar putea fi stocate fără nici un fel de probleme într-un singur computer. Culmea este că la un moment dat, la nivel de informaţie ele s-au aflat într-un computer, numai că au fost tipărite din motive legale.

”Legea prevede în continuare păstrarea documentelor în format fizic, emiterea documentelor în format fizic”, precizează Corina Drăghici, purtător de cuvânt al Primăriei Arad.

Iar revoluţia digitală care se cere a fi realizată cât mai urgent în instituţiile din România are prea puţină susţinere printre contribuabili. În 2009, aceeaşi Primărie din Arad a introdus un sistem modern de plată a taxelor locale pe internet. Aproape degeaba, pentru că doar 8% din totalul dărilor sunt colectate prin această metodă: - Aveţi încredere că aveţi chitanţa în mână sau de ce veniţi aici? ”Nu, aşa ca obişnuinţă, din rutină”, - E mai sigur să aveţi hârtia în mână decât pe internet? ”Punctul meu de vedere este că e mai sigur”, - Operaţia ce aţi făcut-o mai devreme se poate face şi de acasă pe internet, ”Da, ştiu”, - Şi de ce nu apelaţi la internet? ”Nu am internet încă. M-am mutat acuma mai nou la noua adresă şi nu am”.

Sistemul de plată a taxelor pe internet a costat în 2009 aproximativ 100.000 de lei, de patru ori mai puţin decât suma necesară achiziţiei de hârtie şi toner într-un an. Un alt avantaj al acestui sistem îl reprezintă faptul că taxele şi amenzile locale pot fi plătite de oriunde din lume fără să mai fie necesar drumul până la ghişeu.

reporter: Dan Codre
operator: Cristian Kovacs
editor web: Călin Țenche