Sari la conținut

Calificative pentru școli. O delegație a Ministerului Educației ia pulsul unităților de învățământ din județul Timiș

La Școala Gimnazială din Sacoșu Turcesc, din județul Timiș, cei peste 300 de elevi au la dispoziție doar zece calculatoare, pe care le folosesc cel mult o dată pe săptămână, atunci când profesorii vor să-și facă orele mai interactive. Iar loc de îmbunătățiri există la multe capitole, susțin reprezentanții unității de învățământ

”Este adevărat. Școala noastră nu este dotată cu un cabinet medical, dar este cabinet medical în localitate. În ceea ce privește îmbunătățirea, există nevoie de toalete pentru persoanele cu handicap. Rampă avem. Nu le-am făcut pentru că, în primul rând, nici nu am avut bani suficienți și nici nu am avut astfel de cazuri, de persoane cu handicap”, afirmă Carmen Groza, directorul Școlii Gimnaziale din Sacoșu Turcesc.

Toate aceste aspecte sunt urmările îndeaproape de o comisie a Agenției Române de Asigurare a Calității în Învățămantului Preuniversitar. Pentru a primi calificativul Excelent, școlile ar trebui să bifeze peste 40 de standarde în educație, care se referă la dotarea spațiilor școlare, dar și aspecte legate de personalul didactic.

La Școala Gimnazială din Sacoșu Turcesc, toți cei 24 de profesori care le predau elevilor fac naveta din alte localități. Asta, deși un raport întocmit de ARACIP în 2012, arată că, în medie, într-o școală din România, doar 20% din corpul didactic al unei școli este alcătuit din profesori navetiști.

Unul dintre profesorii care fac naveta este Marian Draghia, profesorul de Biologie al elevilor din Sacoșu Turcesc. Dascălul vine zilnic de la Timișoara, adică de la 30 de kilometri distanță. ”Naveta fac de vreo 20 de ani. De 25 de ani sunt aici în școală profesor și m-am obișnuit cu felul acesta de a călători. Uneori e dificil. Sunt ore rezonabile la cât vine autobuzul. La 7 și puțin suntem aici”, afirmă el.

De-a lungul anilor, în școlile din Timiș au existat însă probleme și mai delicate. ”Dacă discutăm unde stau mai rău, pot să vă dau un exemplu din 2011, unde a fost o problemă la o școală cu clasele 1-IV. Aici nu s-a putut, de exemplu, realiza consiliul de administrație penru că este o singură învățătoare la toate clasele și nu poate să formeze singură consiliul de administrație”, afirmă Vasile Micleuș, inspector școlar, ISJ Timiș.

Anul acesta, ARACIP va efectua astfel de evaluări în 1.323 de școli din 41 de județe și din Municipiul București. Proiectul este finanțat cu bani din proiecte strategice europene, în valoare de peste 25 de milione de lei.

Reporter: Raluca Popa
Operator: Dan Șoșdean
Editor web: Călin Țenche