Sari la conținut

Canalul Bega, între istoria navigabilă şi prezent. Timişorenii foloseau vapoarele ca mijloc de transport în comun

Timp de sute de ani, canalul Bega a fost unul dintre cele mai circulate râuri din această parte a Europei. A fost deschis navigaţiei în luna noiembrie 1728 şi a fost construit prin munca forţată a timişorenilor care locuiau în zona canalului. Secolele al XVIII-lea şi al XIX-lea au fost cele mai înfloritoare din punct de vedere comercial. Intrau şi ieşeau din Timişoara sute de mii de tone de mărfuri.

"Din 1868 până după al Doilea Război Mondial au existat curse regulate şi de pasageri. Locuitorii din aval, deci dinspre actuala frontieră sârbă, veneau la Timişoara cu vaporul, cu paporniţele, cu marfa, le vindeau în piaţa din Iosefin şi apoi, după-masa, cu altă cursă, se întorceau acasă", spune istoricul Ioan Haţegan.

Dacă în urmă cu două secole pe râul Bega circulau sute de vapoare, atât comerciale cât şi de pasageri, la mijlocul anilor `90 mai navigau pe canal doar ambarcațiuni de mici dimensiuni şi şalupe care plimbau turiştii. Timişorenii de vârsta a treia îşi amintesc de vremurile acelea: „Frumos. Mergeam cu vaporaşul înspre turbină. Nu ştiu, 5 lei sau 10 lei costa biletul", „Se plimba lumea bună care avea bani se plimba. De la vechiul port până la turbină şi înapoi se plimba."

În Timişoara încă se văd semne care dovedesc că râul Bega era cândva navigabil. Casa cu ancoră este unul dintre aceste simboluri. Clădirea este acum în paragină, dar ea aminteşte trecătorilor de istoria frumoasă a canalului Bega.

Acum pe râul Bega mai pot circula doar bărci, hidrobiciclete şi caiace. Dar, autorităţile promit că în curând vom avea din nou un canal navigabil.

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Viorel Jiva
Editor web: Călin Țenche