Sari la conținut
News Alert

Combustibil din cauciucuri reciclate

Chiar și anvelopele au o viață după moarte. Cele mai multe sunt colectate de cei care se ocupă de valorificarea lor și ajung în furnalele fabricilor de ciment sau sunt folosite în construcții.

"Rotița așa începe: noi, ca și colectori autorizaţi, trebuie să le colectăm de la generatorii de deșeuri, le selectăm pe categorii, după care le trimitem spre distrugere, să încheiem circuitul lor din natură", ne-a spus Răzvan Toderaș, administrator firmă de colectare a anvelopelor.

Pentru o fabrică din Timișoara, reciclarea anvelopelor înseamnă transformarea acestora în materie primă pentru combustibil. Puțini sunt însă cei care știu că anvelopele pot pune o mașină în mișcare şi altfel. O metodă cu multe perspective pe viitor, atât ca și producţie de combustibil, cât şi ca protejare a mediului.

"Ne dorim să realizăm și un alt tip de reciclare materială, nu strict partea termoenergetică sau de incinerare și coincinerare. Există și multe alte operații de reciclare materială pentru aceste tipuri de deșeuri, care sunt mult mai sustenabile și mult mai eco-friendly", declară Antonina Paflea, eco manager industrial.

Procesul este unul cât se poate de simplu. Cauciucurile sunt tăiate și introduse într-un cuptor imens, unde fierb timp de 24 de ore. Vaporul rezultat este mai apoi trecut printr-un sistem de răcire.

Iar rezultatul poate fi comparat cu petrolul, atât din punct de vedere al aspectului, cât și al proprietăților.

"Substanța care rezultă se colectează în cisternă, după care merge la rafinării.Și rafinăriile îl pot transforma în ce doresc ei, adică combustibil. Motorină, benzină" - Angelică Zdrafu, director tehnic.

Metoda a fost importată din Asia, unde este folosită frecvent. Producerea substanței necesită timp. Este nevoie de o zi și o noapte dar și de 10 tone de cauciuc pentru a produce 4000 de litri de reziduu. Prețul acestuia este același cu al păcurei, iar reciclarea asigură recuperarea a 40% din întreaga anvelopă.

reporter: Ioana Sapianu
operator: George Ștefăniță
editor web: Răzvan Bulacu