Deschis, despre rambursarea cheltuielilor cu medicamentele

Data publicării:
rambursare

"Medicii din Spitalul Județean sunt de renume mondial, ei participă la congrese internaționale, au niște pretenții mult mai mari în tratamentul pacienților. Sunt cazuri în care e o eroare de comunicare. Spitalul dispune de medicamente și materiale sanitare, dar i se pune varianta cea mai nouă, cu cele mai mari costuri, dacă își permite să cumpere, pentru că spitalul rambursează, fără să i se ofere întotdeauna varianta echivalentă pe care spitalul o are", spune Daniela Radu.

Au fost cazuri când materialele sanitare pe care pacienții, internați în regim de urgență, au fost nevoiți să le achiziționeze. Aceasta la secțiile de ortopedie, politraumatologie și neurochirurgie. ”Au fost materiale sanitare care, într-adevăr, real, spitalul nu dispunea la vremea respectivă de ele”, afirmă Marius Craina.

Licitațiile pentru trei loturi de materiale sanitare au fost definitivate, însă mai există o problemă. ”Un sigur lot, din cauza unor discordanțe între caietul de sarcini și ceea ce s-a întâmplat la licitație, nu a putut să fie definitivat, astfel că pot să spun că 25% din materialele sanitare respective încă astăzi suntem descoperiți și este singurul segment care justifică cererile de rambursare, pentru că într-adevăr astăzi nu le avem. Acesta este singurul punct vulnerabil, călcâiul nostru, pentru că acea licitație nu e încă gata, a fost contestată, s-a dat rezoluția la contestație, oricum mult nu mai durează, e chestie de zile, săptămâni”, precizează managerul instituției medicale.

În plus, susțin cei care conduc Spitalul Județean, vor exista întotdeauna cazuri excepționale, medicamente noi apărute, proceduri mult prea rare pentru ca materialele respective să fi incluse în licitații: ”Pacienții trebuie să înțeleagă că atunci când li se propune un tratament din fonduri proprii, să întrebe întotdeauna dacă nu există o alternativă, deci să nu o ia ca atare - fără acest medicament sau fără această rețetă nu vă putem trata, pentru că atunci e grav, e contiționare”.

Cei care trebuie să primească banii înapoi sunt anunțați acasă să-și deschidă cont sau să vină să ridice de la casieria spitalului, în momentul în care li s-a aprobat dosarul de rambursare: ”Dacă nu avem și cumpără, este dreptul pacientului să primească înapoi doar dacă respectă procedura de rambursare. De multe ori, aceste dosare sunt incomplete și trimitem din nou la pacient adrese - lipsește la dosar elementul cutare sau chitanța cutare și atunci, sigur, se prelungește această perioadă de rambursare”.

Spitalul se apropie de zi cu analiza dosarelor de rambursare. ”Noi am pornit de la datorii din 2011, comisia de rambursare a analizat dosare, bonuri, facturi, și am ajuns cu analiza dosarelor la august 2014”, a afirmat Daniela Radu.

Cea mai mare sumă de rambursat, într-un singur caz, a fost de 9.000 de lei, suma fiind legată de o intervenție chirurgicală. ”Perfect justificată, nu se pune problema că a fost o cerere anormală, pacientul a avut nevoie în regim de urgență, a achiziționat, deci nu se pune problema că nu se rambursează”, este opinia lui Marius Craina.

Dreptul pacienților, obligația spitalelor

”Spitalele au obligaţia de a garanta dreptul pacienţilor de a beneficia în mod gratuit, pe întreaga durată a internării, de toate serviciile medicale necesare pentru tratarea afecţiunilor de care suferă, (medicamente, materiale sanitare, servicii medicale paraclinice, etc.) şi de a rambursa acestora eventualele cheltuieli suportate pe perioada spitalizării”, a anunțat CJAS Timiș.

Spitalul Județean va solicita pacienților, începând cu 1 februarie, o declarație pe propria răspundere. Aceștia vor preciza dacă a fost nevoit să plătească, pe parcursul internării, din banii săi, medicamente și materiale. ”Dacă noi greșim, acele declarații ne vor arăta clar unde greșim și unde calculăm noi eronat. Numai așa putem ca, după primele evaluări, o săptămână, o lună, două, în funcție de ce ne arată și ne învață pacienții, să știm exact încotro ne îndreptăm”, spune managerul

Într-un top al spitalelor timișene care nu au rambursat în totalitate cheltuielile suportate de pacienţi pe perioada internării, realizat în luna noiembrie a anului trecut de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate Timiș, Spitalul Judeţean Timișoara apărea pe prima poziție, cu 424 de solicitări de rambursare, însumând aproape 940 de mii de lei.

Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News

Partenerii noștri