Sari la conținut

Drumuri surpate şi nereparate 

Ambele au cedat în vara lui 2014 după ploi torenţiale. Deşi traficul este îngreunat, CNADNR nu a făcut nici acum lucrările de reparaţii. Şefii companiei de drumuri promit, din nou, că lucrările vor începe şi se vor finaliza anul acesta, însă deocamdată nu dispun de fonduri. După ploile abundente din luna iulie 2014, drumul national 57B din judeţul Caraş-Severin s-a surpat pe o porţiune de 30 de metri.

A trecut un an şi jumătate de când carosabilul s-a prăbuşit aici. În acest timp, compania naţională de drumuri nu a făcut decât să găsească soluţia de consolidare a drumului. Însă, lucrările de refacere a asfaltului nu au început încă” - Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timișoara.

În aceste condiţii şoferii circulă numai pe o bandă şi jumătate şi spun siguranţa lor este în pericol.

„Foarte periculos, mai ales iarna că aici e zăpadă. Şi nici măcar să asigure. Au pus o bandă şi altceva nimic. Vine, derapează şi se duce în prăpastie. Nu se ia nicio măsură. Nu ştiu pentru ce plătim rovinietele şi alte dări. Nu s-a făcut nimic. De un an doi de când venim pe aici tot aşa e”, spune un șofer.

„Dacă vii dinspre Timişoara şi e ceaţă, e terminat. Aici e terminat”, adaugă un altul.

Porţiunea de drum distrusă se află la doar 10 kilometri de oraşul Oraviţa. Drumul aparţine CNADNR, aşa că autorităţile locale nu pot face mare lucru şoferi.

„Noi de un an jumătate facem demersuri la CNADNR pentru rezolvarea acelei probleme. [Dar nu s-a rezolvat]. Încă nu s-a rezolvat., vom continua acele demersuri. Dar nu ne permitem să alocăm bani pentru acel drum, pentru că, cum v-am spus, nu este al nostru el e drum naţional”, explică Lorena Ion, viceprimarul orașului Oravița.

Direcţia de Drumuri Timişoara promite că va face lucrările anul acesta, dar, deocamdată, nu are bani: Ca urmare a rezultatelor expertizei şi a studiului geotehnic, au fost stabilite lucrările care urmează a se executa în vederea eliminării efectelor calamităţilor produse. Soluţia propusă este de execuţie a unei structuri de sprijin din piloni foraţi pe toată lungimea cedării. Estimăm că în cursul anului 2016, după alocarea fondurilor necesare de către C.N.A.D.N.R. S.A., vor fi demarate procedurile de licitaţie, iar D.R.D.P. Timişoara va putea încheia un contract de lucrări cu un prestator specializat în acest tip de lucrări”.

Aceeaşi situaţie o regăsim şi în judeţul Hunedoara, pe drumul naţional 74. La fel ca în Caraş-Severin şi aici carosabilul a cedat în urma precipitaţiilor.  Porțiunea cu probleme este situată la ieșirea din satul Buceș-Vulcan, la mai puțin de 10 km distanță de limita dintre județele Hunedoara și Alba.

„Zidul de sprijin al șoselei a fost afectat pe o lungime de 17 metri de ploile torențiale din vara anului 2014. Lucrări de reparații pentru această porțiune de drum nu au început însă nici măcar acum” - Andrada Velcioc, corespondent Digi24 Hunedoara.

„Ne încurcă pe o bandă, aici jos la buceș vulcan, da? Da, păi o bandă îi afectată... lucrări nu s-au făcut, nici măsurători...nu știu”, spune un șofer.

Şi în acest caz răspunderea revine companiei de drumuri.

„Am avut promisiuni până în 2015 că se repară până în noimebrie, și aceeași fază și acum de când s-o surpat, suntem în aceeași fază în prima fază când s-a dărâmat porțiunea aia de drum au venit, au constatat, or pus niște semne de circulație și alea or rămas”, precizează Gelu Igreț, viceprimar Buceș.

Compania de drumuri a găsit soluţia de consolidare, însă, şi în acest caz, lipsesc fondurile: „Soluţia propusă este de execuţie a unui zid de sprijin pe toată lungimea cedării şi înfundarea acestuia direct sub adâncimea de îngheţ-dezgheţ, precum şi amenajarea pârâului din avalul drumului”.

Lucrările ar urma să înceapă anul acesta.

Reporteri: Caterina Ledrer și Andrada Velciov

Operatori: Dan Șoșdean și Tiberiu Mariș