Sari la conținut

Escrocherii, în numele celebrităţii. Protecția Consumatorilor Timiș a amendat firma cu peste 40.000 de lei

„Oferta lor era foarte bogată, că o să facem filmări, prezentări cu copilul. A insistat de bani, bineînțeles m-am dus la bancomat am scos 450 de lei. Aaaa, zice... Dar vedea că mai am în portmoneu. Mai dați și ăia 50 de lei, e bine? E bine. Cât mai mult, doamnă!"

Orice părinte însoţit de copil devine ţinta celor care vând promisiuni, încă din momentul în care intră în centrul comercial. Cu ajutorul unei camere ascunse, am surprins interacţiunea dintre un agent şi un părinte:

Agent: V-ar plăcea să fiți pozați într-un magazin pentru jocuri pe calculator?
Părinte: Da.

De aici, părinții sunt conduși în sediul firmei din același centru comercial unde, în schimbul unei sume de bani, li se promite celebritatea copiilor.

Agent: Suntem intermediari. Căutăm modelele, fotomodele. Suntem o agenție de publicitate, ați fi de acord ca imaginile copiilor să apară pe un produs?
Părinte: Da, am fi de acord, numai am vrea să știm ce presupune?
Agent: Ședințe foto profesionale, sunt fotografiați în ținute sport, elegante, casual.
Părinte: Și în general ce branduri sunt?
Agent: Tot ce e pe piață. De la hipermarketuri, la branduri naționale și internaționale.

Oamenii plătesc la început 89 de lei pentru un set de fotografii ale copiilor. Ulterior, părinţii sunt chemaţi din nou şi li se spune că e nevoie de alţi bani pentru ca imaginea celui mic să fie promovată. Aşa s-a ajuns ca unii părinţi să scoată din portofel chiar şi 800 de euro, cu speranţa că vor avea o vedetă în familie: ”Ca și cum te-ar jefui îți ia ultimii 50 de lei din portmoneu. Dați cât mai mult pentru imaginea copilului dumneavoastră”, ”Cu 520 de euro puteam să merg câteva zile cu copiii și cu soția și să mă simt bine, nu să le dau bani unor țepari”.

Aproape douăzeci de reclamații au ajuns în atenţia inspectorilor de la Protecția Consumatorilor Timiș. Nici amenzile nu i-au speriat însă pe „vânzătorii de vise".

- Ce sancţiuni aţi aplicat în cazul celor două firme? ”În valoare de 40.500 de lei. Aceste sancțiuni sunt aplicate pentru comportament incorect vizavi de consumator. Acești consumatori au dat sume de bani, sume consistente de bani vorbim de câteva sute de euro până la opt sute de euro de contract”, ne-a precizat Mihaela Ignat, comisar șef la Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor Timiș.

Cum oamenii semnează acte conform cărora sunt de acord să plătească bani pentru promovarea copiilor, firma este acoperită din punct de vedere legal. Din această cauză, Poliţia nu poate acţiona împotriva ei.

Reporter: Vlad Ungar
Operator: George Ștefăniță / Dan Șoșdean
Editor web: Călin Țenche