Sari la conținut
News Alert

Gară fără trenuri şi navetişti pe drumuri. În staţia Jimbolia nu mai ajunge nicio garnitură

”Este ora 12:30 iar de pe linia 3 din gara din Jimbolia ar fi trebuit să plece trenul spre Timişoara. Însă de 3 zile nicio garnitură nu mai trece prin această staţie, lăsând pe drumuri sute de navetişti”, precizează Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timişoara.

În această situaţie se află şi Laurenţiu. De 13 ani face naveta Jimbolia-Timişoara. Acum a rămas fără niciun mijloc de transport. Munceşte în oraşul de pe Bega și trebuie să fie la serviciu în fiecare dimineaţă la ora 8. În ultimele două zile și-a luat liber, dar de mâine nu ştie cum va ajunge la Timișoara fără tren.

”Sunt atâţia ani în care toţi şi-au pus baza în transportul feroviar fiind mai ieftin şi mai sigur. Nimeni nu şi-a imaginat că vom ajunge în situaţia asta. În cazul în care nu găsim cred că vom îngroşa rândurile şomerilor foarte mulţi”, spune Laurenţiu Arini.

La fel ca el, sunt sute de locuitori ai Jimboliei. Fie că doresc să ajungă la Timişoara la locurile de muncă sau la medic, toţi au rămas fără mijloc de transport:

”Suntem în lume civilizată. Acuma nu avem trenuri să ne ducem până la Timişoara pentru un consult medical, pentru oricare problemă”,
”Trebuia să merg astăzi la Timişoara la medic, medicul meu este la Timişoara. Întrucât nu sunt trenuri, eu nu am maşină, nu am alt mijloc de locomoţie decât să închiriez un taxi”, - Şi cât v-ar costa acest lucru? ”Habar nu am. Este pentru prima dată. Cred că cel puţin 100 de lei”,
”Eu fac naveta la Timişoara. Lucrez ca agent de securitate la Timişoara. Plec dimineaţă, vin seara tot cu ocazie. Eu nu mai am bani, nu mai am cu ce să ajung la lucru. Şi dacă nu mă duc la lucru în 3 - 4 zile mă dă afară de la servici”.

Problema este că nu există niciun autobuz care să preia călătorii. Aşa că suspendarea trenurilor Regiotrans este mană cerească pentru transportatorii de ocazie. Cei care au maşini se oferă să ducă oamenii la Timişoara, dar preţul cerut este dublu. Un bilet de tren dus - întors costă 11 lei, iar o cursă găsită la autostop costă peste 40 de lei.

”Am întrebat ce se întâmplă cu trenul de la Timişoara şi Jimbolia. Nu se ştie nimic, să aşteptăm până la noi dispoziţii. Noi dispoziţii pot să fie peste o lună, două, trei. Acuma stăm la ocazie. Dacă prindem ocazie”, ”Mergem la Timişoara, Cărpiniş. Nu avem trenuri cum era mai înainte. Stăm la ocazie, uite jumate de oră, o oră stăm”.

Autorităţile locale vin cu promisiuni, primite la rândul lor de la Ministerul Transporturilor. Cât despre închirierea unui autobuz care să ducă oamenii la muncă, edilii au mâinile legate.

”Primăria nu are dreptul să închirieze şi nu poate conform legii să închirieze şi să pună la dispoziţia cetăţenilor deoarece primăria nu poate obţine licenţă de transport a călătorilor. Am rupt promisiunea că de vineri, cel târziu sâmbătă dimineaţa, vor începe din nou garniturile să circule pe tronsonul Jimbolia - Timişoara”, spune Daniel Gorgan, viceprimarul oraşului Jimbolia.

Edilul este însă contrazis de reprezentanţii CFR Călători. Ei nu ştiu nimic despre promisiunea Ministerului Transporturilor şi, mai mult, nu pot spune cu exactitate când va prelua transportul feroviar pe această rută. Nu dispun de garnituri, pentru că numarul trenurilor a fost redus odata cu privatizarea liniilor. Mai mult, CFR are contract de închiriere pe această rută cu societatea privată până în 2018.

”Promisiunea respectivă, cel puţin pe nivelul meu instituţional, nu a ajuns. Sunt secţiile de pe care noi ne-am retras, repet, în ultimii 10 ani. Deci nu putem să revenim dintr-o dată. Nu avem această rezervă. Noi a trebuit să redimensionăm rezerva. Până acum ni s-a spus: "Fiţi eficienţi!". S-au luat măsurile respective: ne-am redus parcul, ne-am redus numărul de personal, ne-am redus staţiile şi ne-am eficientizat costurile. Acum, orice revenire înseamnă creştere de parc, creştere de persoanal, creştere de costuri”, ne-a transmis Adrian Vlaicu, directorul operaţional CFR Călători.

Problema a apărut după ce Regiotrans a închiriat mai multe sectoare de linii de la CFR. În luna martie, compania privată a anunţat că a rămas fără licenţă de transport, dar, în aprilie, a reluat circulația pe aproape toate rutele. Însă, potrivit mai multor surse din cadrul societăţii private, aceasta nu mai dispune de suficiente trenuri ca să acopere transportul Jimbolia - Timişoara. Aceeaşi situaţie o regăsim şi pe rutele Timişoara - Radna sau Timişoara - Sânnicolau Mare. Digi24 Timișoara a încercat să obțină o declarație de la compania feroviară. Fără răspuns însă, până la această oră.

Circulaţia trenurilor Regiotrans a fost suspendată 

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche