Sari la conținut

Goană după autorizații ISU


„- Eu cred că o să înebunesc! Pe cuvântul meu. Eu cred că o să înebunesc! La câţi mă duc atâtea feluri îmi trebuie. Păi dacă astea sunt procedurile... Mie mi-o cerut un plan atât!

- Cine v-a cerut un plan? De la noi?

Da!”

De când au intrat în vigoare noile măsuri anti incendiu, volumul de muncă pentru angajaţii Biroului de avizare - autorizare al ISU Arad a crescut de șase ori. Primăria a somat peste 400 de societăţi ce desfăşoară activităţi de alimentaţie publică să intre în legalitate şi a dat pentru aceasta un termen imposibil – 15 decembrie.

„[Sunt multe hârtii?] Cam multe, sunt cam... chiar foarte multe după părerea mea dar, asta este! Asta este în ziua de astăzi şi trebuie să facem ceea ce ni se cere", spune deținătoarea unei societăți.

„Până acuma nu s-a cerut, peste noapte se cere şi este un timp scurt. [Şi ce veţi face în situaţia asta?] Nimic. O să stăm ca raţele când zboară la vânători!”, mai spune un arădean aflat în aceeași situație.

„În condiţiile în care aceste autorizaţii nu vor fi depuse există desigur posibilitatea ca să nu se mai acorde autorizaţia de funcţionare”, explică Corina Drăghici – purtătorul de cuvânt al Primăriei Arad.  

Situaţia este la fel de complicată şi pentru evaluatorii de riscuri de incendiu. În judeţul Arad este o singură persoană care se ocupă de aceste documentaţii, iar pentru a rezolva un dosar sunt necesare minimum două săptămâni. 

„[Un evaluator ca dumneavoastră cam câte dosare ar putea să rezolve, un maxim pe lună?] Haideţi să spunem... trei dosare. Cam asta ar fi o medie”, spune Laurenţiu Stoian – evaluator al riscurilor de incendiu.  

Până la începutul lunii noiembrie Biroul de avizare – autorizare al ISU Arad primea 15 dosare pe săptămână însă acum acest număr de cereri este atins într-o singură zi. În cazul evaluatorilor de risc volumul de muncă  a crescut şi mai mult. De la aproximativ 20 – 30 de dosare pe an, acum numărul cererilor a depăşit aceste cifre în doar două săptămâni.

Sute de solicitări au fost depuse și la Inspectoratul pentru Situații de Urgență Timiș, în ultimele două săptămâni, pentru obținerea autorizației privind securitatea la incendiu. Și în județul Timiș există un singur expert tehnic atestat în acest sens.

„Să obțin autorizație pentru ISU. După 15 ani de funcționare acum s-au trezit să... și ne-au dat și amendă și nu ne-au zis ce să facem. [Cât a fost amenda?] 150 de milioane, 15.000 de lei”, povestește un patron al unei societăți.

„Inspectoratul pentru Situații de Urgență ”Banat” al județului Timiș a primit un număr de aproximativ 300 de solicitări de la operatori economici sau persoane fizice pentru soluționarea unor probleme legate de avizarea și, sau autorizarea privind securitatea la incendiu”, susține Mugurel Ioja, reprezentantul Inspectoratului pentru Situații de Urgență ”Banat”.

„Să spun că am avut și 300 de apeluri telefonice într-o zi până a trebuit să închid telefonul să nu mai răspund. Nu pot să fac față. Sunt un singur om și nu pot să fac față. Nu am mărit decât să zicem așa cu 5, 10% față de prețurile pe care le aveam înainte”, completează Nicolae Dianconu, expert tehnic în securitate la incendiu.

Pentru a obține o expertiză tehnică în cel mai scurt timp, operatorii economici nu pot decât să apeleze la specialiști din alte județe. 

Reporteri: Dan Codre, Angela Novăcescu

Operatori: Cristian Kovacs, Dan Petcu

HORA - Asociația patronală a restaurantelor, barurilor, cluburilor și hotelurilor - ia atitiudine după situația creată în ultima perioadă, prin schimbarea strategiei ISU în ceea ce privește controlul agenților economici. Ce nemulțumiri sunt, la nivelul județului Timiș, aflăm de la Radu Ianăș, reprezentat al acestei asociații.