Sari la conținut

Heliport inaugurat, dar nefuncțional

Heliportul a fost inaugurat la finele lunii mai. Panglicile s-au tăiat, însă  niciun elicopter nu a aterizat acolo.  Printr-o adresă oficială primită de la proiectant, noul primar al Hunedoarei a aflat și de ce.

„Aceste garaje ale serviciului de ambulanță sunt mărul discordiei între primărie și proiectant. proiectantul susține că, pentru a avea culoare de zbor, este necesar un aviz de la autoritatea aeronautică civilă. La rândul ei, primăria susține că aceste avize trebuiau obținute chiar de către proiectant. În plus, pentru ca aici să poată ateriza și apoi decola elicoptere Smurd este nevoie doar de un acord de la ministerul de interne” - Andrada Velciov, reporter Digi24 Timișoara.

Implementarea unor culoare de zbor se poate face doar prin realizarea unor lucrări speciale de demolare. Fără aceste lucrări costisitoare, culmea, tot ei spun lucrul acesta, autorizarea heliportului nu va fi posibilă astfel că principala consecință va fi că acest heliport nu va fi recunoscut de Autoritatea Aeronautică Civilă Română”, arată Dan Bobouțanu, primarul Hunedoarei.

„Este un nonsens ce spun ei, mai lipsea să ne spună că trebuie să dărâmăm spitalul ca să poată să aterizeze elicopterul”, continuă noul edil al Hunedoarei.

Heliportul a fost amenajat în curtea interioară a unității snaitare, nu departe de clădirea Ambulanței și de intrarea în unitatea de primiri urgențe. Valoarea totală a proiectului este de 900 de mii de lei, din care s-a plătit doar jumătate. Actualul primar spune că nu va face receptția lucrărilor și nu va plăti proiectantului restul de bani dacă heliportul nu va deveni funcțional.

„Am cerut firmei care a făcut proiectarea să facă toate demersurile în regim de urgență pentru a obține acest aviz astfel ca elicopterele Smurd să poată ateriza”, adăuga primarul.

Fostul primar al Hunedoarei spune că acele clădiri ar fi trebuit demolate doar dacă heliportul ar fi fost folosit și de aeronave civile sau militare, așa cum s-a vrut inițial. Deoarece documentația era stufoasă și condițiile impuse de Autoritatea Aeronautica Civilă extrem de severe, s-a stabilit ca doar elicopterele SMURD să utilieze heliportul.

„Proiectantul a mutat documentația de la autoritate la ministerul de interne, și până la sfârșitul lunii vor fi obținute avizele pentru elicoptere SMURD. [În contractul dintre primări și proiectant, cui îi revenea sarcina să obțină aceste avize?] Proiectantului”, explică și Viorel Arion, fostul primar al Hunedoarei.

Anual, cel puțin 10 pacienți  sunt trimiși cu elicopterul  la clinici universitare din țară.

„Este indiscutabil util, este vorba despre viața unui om și dacă un singur om este salvat, este un câștig. În trecut au fost situații în care elicopterele isu și smurd au fost solicitate pentru infarcte de miocard, pentru accidentați grav, și au fost transportați în clinicile universitare”, precizează Bende Barna, directorul interimar al Spitalului din Hunedoara.

„[Dacă ar fi funcțional heliportul de aici, ar fi mai bine pentru pacienți?] Normal că ar fi mai bine, pacientul îi aicea pe loc și nu-l mai transportă până la stadion”, spune un localnic.

 „Este util pentru sănătatea omului și pentru viața omului”, adaugă un alt locuitor al orașului.

Firma care a realizat proiectul heliportului nu  a răspuns până acum solicitării scrise făcute de reporterii Digi24 pentru a lămuri situația de la Hunedoara.

Reporter: Andrada Velciov

Operator: Tiberiu Mariș