Sari la conținut

Infrastructură refăcută pe cheltuiala transportatorilor. La bugetul local s-au strâns aproximativ 4 milioane de lei

Din 2013, autorităţile din Caransebeş au instituit o taxă de tranzit pentru maşinile mai grele de 20 de tone care trec prin oraş. Asta pentru că, în trecut, varianta de ocolire a fost închisă de mai multe ori pentru reparaţii, iar TIR-urile tranzitau frecvent oraşul.

”Şoferii maşinilor de mare tonaj care aleg să tranziteze municipiul Caransebeş şi nu merg pe centură sunt opriţi aici, la punctul de control trafic, iar un poliţist local le cere să achite taxa de tranzit în valoare de 100 de lei”, precizează Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timişoara.

Şoferii puteau să evite acest lucru, însă ruta ocolitoare propusă de CNADNR presupunea un traseu mai lung cu peste 100 de kilometri. Aşa că au preferat să plătească și să tranziteze oraşul pe drumul naţional 6. Acum, cu banii din taxă, cele șase străzi de pe traseul TIR-urilor, care s-au deteriorat, au fost asfaltate, spre bucuria şoferilor de autoturisme:

”Mai bine că s-a luat din banii ăia. Să se facă toate drumurile. Îi bun. Un lucru bun”, - Cum ţi se pare taxa de tranzit? ”E ok. Eu oricum nu o plătesc, că am 3,5”, ”E mai bine, da”, - Ştiţi că s-a reabilitat din taxa de tranzit? ”Da”, - Cum vi se pare taxa de tranzit? ”Cam mare. Pentru drumurile care s-au făcut e prea mare”.

Bucuria şoferilor cărășeni înseamnă pagubă pentru transportatori. Aceştia contestă şi acum taxa de tranzit impusă de autorităţile locale.

”Plătim impozite, impozite unde e înmatriculat camionul, şi plătim și roviniete. N-ar trebui să mai plătim o taxă. Dacă CNADNR nu vrea să dea bani primăriilor sau primăriile nu au bani nu ar trebui să fim noi implicaţi, nu ar trebui să ne ia nouă banii”, ne-a transmis Miron Sporea, vicepreşedintele Asociaţiei Transportatorilor Timiş.

Din cele aproape 4 milioane de lei strânse de la transportatori, primarul Caransebeşului a investit 3,2 milioane de lei în asfaltarea a 5,6 kilometri de drum. Şi continuă să adune banii din taxa de tranzit, pentru că şi acum cel puţin 10 TIR-uri traversează zilnic oraşul.

”Eu doar repar ce au stricat transportatorii. Pentru că la momentul respectiv, în anul 2013, transportatorii au avut opţiunea să meargă spre Bucureşti şi Timişoara pe rutele ocoliatoare impuse de CNADNR, dar noi am oferit alternativa scurtă, rapidă şi eficientă de a traversa municipiul Caransebeş prin centrul istoric, contra unei autorizaţii de liberă trecere”, ne-a declarat Marcel Vela, primarul oraşului Caransebeş.

Comparativ, şi la Timişoara există o taxă de tranzit de 200 de lei pentru maşinile mai mari de 7,5 tone, însă din 2014 până acum niciun şofer nu a plătit-o. Nu există puncte de control trafic, ca la Caransebeş, iar taxa poate fi achitată numai online sau la ghişeul Direcţiei Fiscale din cadrul primăriei. Banii strânși ar fi urmat să fie investiţi tot în infrastructură. Pentru că centura ocolitoare există numai pe un sfert, autovehiculele grele trec tot timpul prin oraş, iar carosabilul de pe străzi are de suferit.

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Mihai Pop
Editor web: Călin Țenche