Sari la conținut

Lucrări la autostradă, blocate de... cenușă

Lotul IV al autostrăzii Lugoj - Deva începe din localitatea Ilia și merge până în comuna Șoimuș. Dar, potrivit studiului de fezabilitate, autostrada se suprapune, în zona termocentralei din Mintia, cu drumul județean. Proiectul presupunea relocarea drumului peste halda de cenușă provenită de la termocentrală pentru a face loc şoselei rapide.

Traseul drumului a fost deja marcat. Problema este că tot acest deal este format de fapt din cenuşa provenită de la termocentrală. Specialiştii spun că este imposibil că construieşti un drum pe cenuşă pentru că nu îi oferă rezistenţa necesară şi toată lucrarea ar fi în zadar.

Reprezentanţii Consiliului Judeţean Hunedoara spun că relocarea drumului judeţean 706A este imposibilă.

"Nu se poate reloca drumul. Cei care au făcut proiectul autostrăzii l-au făcut din birou sau din avion. În situaţia asta mi se împarte drumul judeţean 706A în două. Se întrerupe pur şi simplu şi lasă nişte localităţi fără mijloc de comunicare", spune Mircea Moloţ, preşedintele CJ Hunedoara.

Constructorii au venit și cu soluții alternative, cum ar fi construirea unor pasaje pentru a ridica autostrada. Acestea, însă, presupun costuri suplimentare foarte mari. Din decembrie așteaptă un răspuns de la Compania Națională de Drumuri, dar autorităţile române nu par interesate să rezolve situaţia. Până atunci lucrările au fost sistate.

Lotul IV al autostrăzii Lugoj - Deva are o lungime de 22 de kilometri, iar lucrările costă aproape 420 de milioane de lei şi ar trebui să fie gata în luna mai 2016. Însă dacă nu se deblochează urgent lucrările, spun constructorii, termenul este imposibil de respectat.

Probleme sunt şi pe lotul al doilea al tronsonului de autostrada Lugoj-Deva, între localităţile Coşeviţa şi Traian Vuia. Aici, traseul autostrăzii blochează migraţia urşilor bruni între Munţii Banatului şi Apuseni. Pentru animalele sălbatice se va construi prima autostradă ecologică, iar urşii vor putea să o traverseze pe trei pasaje speciale. Acestea costă aproximativ 140 de milioane de euro.

reporter: Caterina Ledrer
operator: George Ştefăniţă
editor web: Călin Țenche