Sari la conținut

Mașini salvatoare, mai vechi de două decenii

Deși toate autospecialele sunt operative, pentru a putea fi folosite în continuare fără incidente, mașinile au nevoie de întreţinere, ale cărei costuri se ridică la 200.000 lei anual.

”Inspectoratul pentru Situații de Urgență Banat are 24 de autospeciale cu apă și spumă, dintre care 14 au o vechime de peste 20 de ani, de asemenea avem 12 ambulanțe, care au o vechime de 10 ani și două autoscări cu o vechime de 30 de ani. Pe cele mai vechi le folosim în sprijin, dar le putem folosi și ca autospeciale de primă intervenție”, ne precizează Bogdan Mutu, reprezentant ISU Banat.

Mai bine arată lucrurile la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Arad, care a reuşit să îşi înnoiască parcul de autospeciale datorită fondurilor accesate prin Programul Regio, dar şi printr-un sprijit venit de la Consiliul Judeţean Arad. În prezent, parcul auto al unităţii ISU din Arad nu se încadrează în media de uzură de la nivel naţional, doar aproximativ un sfert din autospeciale fiind considerate vechi.

”Este o autospecială de provenienţă românească, anii 70 - 80, are praf şi dioxid de carbon şi este folosită pentru incendii la bănci, muzee sau panouri şi tablouri electrice”. ”Autospecialele vechi nu sunt folosite în mod deosebit la intervenţii, doar în cazul în care trebuie să se facă transportul de apă sau în cazul în care intervenţia este complexă şi necesită mai multe autospeciale”, spune George Pleşca, purtător de cuvânt al ISU Arad.

Această autoscară construită la începutul anilor 1980 este în acest moment cea mai urgentă problemă a pompierilor din Arad. Deşi au folosit-o destul de rar, autospeciala a îmbătrânit şi ar trebui schimbată acum cu una modernă.

Consiliul Județean Timiș a alocat din bugetul anului 2015 circa un milion de lei pentru investiții în dotări la ISU Banat, dar și pentru reabilitarea instalației electrice de la sediul instituției. Printre investiții se numără o autoutilitară destinată activităților de prevenire și control, una pentru transportul materialelor de intervenții și mai multe bărci pneumatice cu motor, respectiv cu vâsle.

Reporteri: Raluca Popa, Dan Codre
Operatori: Viorel Jiva, Cristian Kovacs
Editor web: Călin Țenche