Sari la conținut

Sistem şubred de 4 milioane de euro la regia timișoreană de transport

În anul 2008, cu peste 4 milioane de euro, se cumpărau 700 de aparate de validare a biletelor şi a cardurilor şi peste 70 de ecrane electronice care afişează timpul în care ajung în staţii mijloacele de transport. Sistemul era pus in funcțiune in 2009, iar în cei șase ani de funcționare aparatura a cedat pe rând. Afişajul din staţii se blochează şi dă erori, iar, de cele mai multe ori, aparatele de validare nu funcţionează.

Bagă biletul şi... nimic: - Aţi reuşit să compostaţi biletul? ”Nu. Nu merge compostorul”, - Aţi mai păţit asta? ”Da. De multe ori”, ”De mai multe ori am fost, am păţit la fel. Nici acum nu funcţionează niciunul”, ”Nu ştiu dacă e chiar bună investiţia”, - De câte ori s-a întâmplat să nu funcţioneze? ”Poate de două ori a funcţionat de când călătoresc de o lună de zile”.

Tot în cadrul investiţiei de 4 milioane de euro s-au cumpărat câteva zeci de ecrane care s-au montat în autobuze şi tramvaie. Acestea erau menite să ii descurajeze pe cei care se plimbă fără bilet, afişând numărul persoanelor care urcă, și a celor care compostează.

”În ultima staţie s-au urcat aproximativ 10 persoane şi cel puţin nu au validat bilete. În mod normal, undeva, aici, ar fi trebuit să existe un aparat care să indice numărul persoanelor care urcă şi a celor care validează”, spune Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timişoara.

Aparatele au dispărut din mijloacele de transport în comun, iar reprezentanţii regiei de transport nu au ştiut să ne comunice şi motivul. Aşa că nu e de mirare că mulţi calatori se plimbă gratis: - Am văzut că nu ai validat bilet sau abonament. ”Abonament nu mai am şi bilet nu am avut de unde să îmi cumpăr”, ”Păi nu am avut bani”.

Ultima statistică a RATT arată că, lunar, doar unul din cinci călători validează biletul sau cardul. ”Este vorba de un număr de peste 5 milioane de călătorii în fiecare lună, este o medie. Iar când vorbim de validări stăm ceva mai prost şi ne raportăm la peste un milion, un milion jumătate de călătorii”, ne-a declarat Cosmin Bradu, purtătorul de cuvânt al RATT.

Cu toate că autorităţile cunosc situaţia, controalele poliţiştilor locali pe mijloacele de transport în comun nu au reuşit să scadă numărul celor care circulă fraudulos.

”Poliţiştii locali din cadrul Biroului de Transport Urban au aplicat în acest an un număr de 143 de sancţiuni contravenţionale persoanelor care au fost depistate călătorind fără bilet sau legitimaţie de transport”, spune Daniela Seracin, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Locale Timişoara.

Cu mulţi blatişti şi cu un sistem care nu funcţionează, nici nu e de mirare că situaţia financiară a regiei de transport este extrem de proastă. Cu datorii de peste 40 de milioane de lei, profitul regiei din vânzarea de bilete ajunge la puţin peste 2 milioane de lei lunar.

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: George Ştefăniţă
Editor web: Călin Țenche