Sari la conținut

Teză pe internet, motiv de controverse

Cosmin Gheorghe predă Economie la toate clasele de a XI-a de la Colegiul Tehnic „Valeriu Braniște” din Lugoj. La clasa cuprofilul Servicii - Turism și Alimenație, elevii trebuie susțină și o lucrare semestrială la această disciplină. Dascălul a ales o metodă neconvențională de a-i evalua pe liceeni.
„Elevii care învață în această clasă au primit subiectele tezei la economie la începutul lunii decembrie și au avut la dispoziție trei săptămâni pentru a trimite răspunsurile profesorului prin e-mail sau prin rețelele de socilizare” - Raluca Popa, reporter Digi24 Timișoara.
Pofesorul consideră modul de evaluare drept unul inovativ, raportat la interesele actuale ale elevilor, lucru pe care l-a deprins în urma participării la numeroase proiecte europene. În plus, subiectele au fost gândite în așa fel încât tinerii să își dezvolte anumite competențe, susține dascălul.
„Prin faptul că unele subiecte cereau să vorbească cu familia lor, despre cum  era viața în comunism și cum e acum, se dezvoltă competențe de comunicare. Faptul că trebuiau să caute, să cerceteze sau să vizioneze o emisiune economică,  le dezvoltă alte tipuri de competențe”, explică Cosmin Gheorghe – profesor economie Colegiul Tehnic „Valeriu Braniște”, Lugoj.
Deși tinerii aveau la dispoziție numeroase surse de inspiație și ajutor, acest lucru nu i-a motivat pe elevi să ia nota maximă. Profesorul susține că nota finală la teza de la Economie este stabilită doar în urma unei discuții cu elevul, pe subiectele abordate.
„Era foarte ușor de luat un 10. Din păcate, nu am decât trei note de 9,5 și am inclusiv note de patru. Lucrarea nu este doar mă pun și copiez de e internet, lucrarea este și susținută”, mai spune profesorul.

Regulamentul de organizare și funcționae a unităților de învățământ din mediul preuniversitar (ROFUIP) precizează doar că evaluarea semestrială se face urmărind anumite criterii de evaluare.

„Testele de evaluare, subiectele de examen de orice tip şi lucrările semestriale scrise (teze) se elaborează pe baza cerințelor didactico-metodologice stabilite de programele școlare, parte a Curriculumului național.” 

„Cred că legiuitorul nu s-a gândit să interzică acest lucru, ci a precizat disciplinele la care se susțin lucrările semestriale, nu și locul și modul, poate pentru că nu s-a gândit că ne abatem de la metodele clasice”, precizează și Aura Danielescu – inspectorul școlar general al județului Timiș.

„Că obișnuința tezelor în România este de la ora 8 la 9 în ziua cutare, dai teză, profesorul e jandarmul, urmărește dacă tu copiezi sau nu, asta deja este o obișnuință”, adaugă Cosmin Gheorghe.

Cu toate acestea, consiliul administrativ al școlii poate recurge la cercetare disciplinară, lucru care ar putea atrage sancțiuni. Conform Legii Educației Naționale, acestea pot varia de la un avertisment scris, până la reținere din salariu sau desfacerea constractului de muncă.
„Dacă unitatea de învățământ, părinții, elevii, consideră că aceeastă formă de evaluare a adus vreu prejudiciu, de imagine sau o lezare pentru calitatea de elev, unitatea de învățământ,  prin consiliul de administrație poate hotărî o formă de cercetare disciplinară și o sancțiune”, explică Aura Danielescu – inspectorul școlar general al județului Timiș.
Contactată de reporterii Digi24 Timişoara, conducerea unității de învățământ nu a oferit nicun punct de vedere legat de acest aspect. Rezultatele Bacalaureatului susținut în 2015 la Colegiul Tehnic „Valeriu Branişte” din Lugoj arată că doar 20 din cei 77 de participanţi, au reuşit să promoveze examenul, adică apoximativ 26% dintr elevi.
Reporter: Raluca Popa
Operator: Dan Petcu