Sari la conținut
News Alert

Timișoara, uitată în Masterplanul de Transport. Varianta de ocolire a orașului nu este cuprinsă în document

După cinci ani de promisiuni, speranţele locuitorilor din Timişoara că vor avea o centură completă în jurul oraşului se pot risipi. În următorii 16 ani, executivul nu va aloca fonduri pentru construirea şoselei. Aşa că, oamenilor care locuiesc în zonele tranzitate de tiruri nu le rămâne de făcut altceva decât să rabde zgomotul şi vibraţiile produse de autovehiculele de mare tonaj.

”Gălăgie? Au crăpat blocurile, asta e problema, nu gălăgia, cu ea te înveţi, vrei nu vrei”, ”Groaznic. Toată casa se hurducăie, şi vitrine, şi candelabre, şi tot. Şi zgomot şi tot. De când tot zic că e gata centura şi no mai gată, nu?”, ”Au limită de viteză 70, tirurile merg cu 80. Accidente multiple, casele sunt fisurate”, spun locuitorii de pe o arteră tranzitată de vehiculele grele.

Iar absenţa unei centuri de ocolire îi afectează şi pe şoferii care tranzitează oraşul: ”Pierdem foarte mult timp. De exemplu, acum, din Calea Şagului până în Calea Aradului fac o oră şi 20 de minute”, ”Poate o oră. Dar după-masa o oră jumătate, două”, ”Greu. Semafoare multe, biciclişti, maşini parcate”, - Ar trebui construită centura de ocolire? ”Am vazut de mult că o să fie, dar deocamdată pauză”, ”Foarte rău, foarte greu. Multe semafoare şi se stă prea mult în oraşul ăsta. Foarte rău”.

Autorităţile locale au caracterizat noul Masterplan de Transport al României drept unul iresponsabil. În aceste condiţii, Timişoara nu va scăpa prea curând de traficul greu. ”Dacă nu există o centură de ocolire a a oraşului, ele vor traversa oraşul, vor afecta clădirile, vor afecta drumurile, vor produce poluare, vor produce praf”, afirmă Nicolae Robu, primarul Timișoarei.

Lucrurile sunt privite cu alţi ochi în Capitală. Parlamentarii puterii promit că varianta de ocolire a Timişoarei va fi realizată. Nu ştiu însă nici când şi nici cu ce bani.

Singurul tronson finalizat din centura Timişoarei este cel din nordul oraşului, în lungime de 12 kilometri. Rămân în faza de promisiune alţi 35 de kilometri, care ar completa inelul de ocolire al capitalei Banatului. În noul masterplan de transport, extins până în anul 2030, este stipulată construirea a 172 de kilometri de variante de ocolire, a căror costuri totale ajung la 586 de milioane de euro.

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Adrian Hrișcu
Editor web: Călin Țenche