Sari la conținut

Transportul pe Bega, pus la îndoială. Operatorii de agrement de pe Bega spun că iniţiativa Primăriei este utopică

În prezent, pe râul Bega circulă numai mici ambarcaţiuni în scop de agrement. Unul dintre proprietarii ambarcaţiunilor critică iniţiativa primăriei şi nici nu a dorit să participe la licitaţie.

Constrângerile sunt de ordin fizic. Vapoarele de 20 de m lungime nu pot întoarce pe canalul Bega care are o cale navigabilă de 14 - 15 metri. Cei 8 km de canal care vor fi acoperiţi de acest serviciu public vor crea un coşmar logistic pe Bega. Luând în considerare viteza legală de pe Bega, care este de 6 noduri, aproximativ 11 - 12 km/h, în zonele deschise şi de 3 noduri sub poduri, durata de parcurgere a traseului este de 40 de minute. Luând în considerare şi opririle în staţii, mai punem 20 - 30 de minute”, spune Nicu Bârsan, proprietar de ambarcaţiune pe Bega.

Omul de afaceri este contrazis de specialiştii angajaţi de Primăria Timişoara pentru a întocmi caietul de sarcini. ”Nu este numai fiabil, e necesar. Poate să susţină transportul de pasageri. E vorba de nave de categoria a doua, de pasageri. Pot naviga fără nicio problemă pe Bega, chiar şi după regulamentul de navigaţie din 1955, când circulau nave de 65 de metri”, afirmă cpt. Alexandru Bărboi, specialist în navigaţie.

Chiar dacă în acest moment nu există nici măcar un contract pentru furnizarea celor şapte vapoare, traseul a fost deja stabilit de autorităţi. Turiştii vor vedea în călătoria lor atât obiective turistice, cât şi foste simboluri ale Timişoarei. Încă de la începutul traseului, turiştii care se vor plimba pe Bega vor putea admira rămăşiţele industriei timişorene, cum este de exemplu fosta fabrică Solventul, cândva un simbol al orașului, care acum a ajuns o ruină.

După ce trec de zona industrială, vizitatorii pot vedea și obiective turistice, cum este Catedrala Mitropolitană din centrul orașului. De asemenea, în ruta lor ei vor trece și pe sub podurile Timișoarei, monumente istorice protejate de lege, construite în secolele al XVIII-lea și XIX-lea.

Pentru că prima licitaţie a fost un eşec, edilii au decis să prelungească şi durata de livrare a navelor de către firma câştigătoare. Autorităţile vor avea însă o altă provocare de înfruntat - vor fi nevoite să îi specializeze pe vatmanii şi şoferii RATT, pentru ca aceştia să poată conduce şi vapoarele.

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Dan Şoşdean
Editor web: Călin Țenche