Sari la conținut

Traseu turistic, pe Bega, printre ruine şi gunoaie

Plimbarea turiştilor începe de la marginea oraşului, la podul Modoş. Primele imagini sunt dezolante: munţi de gunoaie, atât pe mal, cât şi în apă, şi fostele fabrici ale Timişoarei, aflate în paragină. Întreprinderea Solventul este un astfel de exemplu şi poate fi admirată din vaporaşele care se vor plimba pe canal.

”Din peisaj nu lipsesc nici fostele baze sportive ale Timişoarei. Din păcate, acestea sunt acum nişte ruine care amintesc de performaţele din trecut”, constată Caterina Ledrer, reporter Digi24 Timişoara.

Traseul continuă spre mijlocul oraşului. Aici imaginea văzută de turiști se schimbă complet: ”Singura zonă unde malurile canalului Bega nu sunt împânzite de gunoaie este centrul oraşului. Iar aici turiştii pot vedea şi Catedrala Mitropolitană, un obiectiv de atracţie major al Timişoarei”.

Plimbarea continuă în amonte spre Uzina de Apă. Dar şi pe această ultimă porţiune, peisajul aminteşte de istoria industriei apuse a oraşului. Ruine, clădiri abandonate şi din nou... nelipsitele gunoaie.

Iată ce spun timișorenii:

”Urât, urât. Şi sunt boscheţi pe foarte multe porţiuni şi cred că trebuie făcut ceva în privinţa aceasta”

”Vede ceea ce se face. Adică nu se face nimic. Ar trebui mai multe fonduri alocate probabil şi de la Guvern. Dar de unde, dacă şi economia e la pământ?”

”Cum să fie curat?! Nu vedeţi ce e pe partea cealaltă, cum arată?!”.

Există şi ţări care au ştiut să exploateze bogăţiile lăsate de natură. În Budapesta, la doar trei ore distanţă de Timişoara, turiştii au parte de plimbări pe Dunăre, de unde pot admira imobile istorice reabilitate, clădirea Parlamentului şi un luciu de apă fără nicio urmă de gunoaie.

Imaginile surprinse de echipa Digi24 Timişoara pe traseul de pe râul Bega au ajuns şi la primarul oraşului. Nicolae Robu recunoaşte că mai este mult de muncă până când canalul românesc va putea să concureze cu fluviul din Ungaria. Şi speră să scape de ruine cu ajutorul taxei pe paragină: ”Majoritatea acestor locuri şi proprietăţi sunt private. Sper să se facă modificarea în codul fiscal, aşa cum ministrul Finanţelor a promis, încât cei ce nu îşi îngrijesc proprietăţile să fie puşi să plătescă impozite mult mai mari. Este vorba despre acea taxă pe paragină”.

Edilul-şef speră ca primele vaporaşe să circule pe Bega chiar din această vară. Nici a doua licitație nu este finalizată, după ce prima a fost un eşec. Autorităţile au oferit un milion de euro pentru șapte ambarcaţiuni şi cereau să fie livrate în patru luni. Nimeni nu a fost interesat de oferta municipalităţii, astfel că acum edilii sunt dispuşi să prelungească termenul de livrare şi chiar să mărească și preţul.

Reporter: Caterina Ledrer
Operator: Adrian Ionescu
Editor web: Călin Țenche