Un dinozaur se reîntoarce în Țara Hațegului. Zamolxes Robustus a trăit acum 70 de milioane de ani

Data publicării:
dinozaur prima

Zamolxes Robustus este al treilea dinozaur pitic reconstruit artistic și științific pentru ceea ce se dorește a fi în viitor Muzeul Dinozaurilor din Transilvania.

”L-am transportat pentru Hațeg, să-l amplasăm în cadrul pentru care l-am pregătit pentru o scenă de luptă de-acum 70 milioane de ani din Insula Hațegului”, spune Dan Grigorescu, președintele de onoare al Geoparcului Dinozaurilor Țara Hațegului.

Până acum, la Hațeg, au fost expuse reproduceri ale Balaurului Bondoc și Magyarosaurus Dacus. Reconstrucția celor trei exemplare a fost realizată de Brian Cooley, unul dintre cei mai renumiți paleoartiști din lume. Lucrările sale sunt expuse în Canada, Statele Unite ale Americii, Japonia și Spania.

”Împreună cu el intenționăm să realizăm reconstrucțiile tuturor dinozaurilor găsiți în Țara Hațegului, sunt 11 specii de dinozauri, plus reptile zburătoare, crocodili, broaște țestoase, șopârle, toate în ceea ce va fi Muzeul Dinozaurilor din Transilvania”, a adăugat Dan Grigorescu.

Pentru reproducerea exemplarurului de dinozaur ierbivor, paleoartistul a început cu câteva schițe, apoi a realizat un mulaj din argilă la scară 1:10, pentru a surprinde cât mai fidel anatomia dinozaurului. Urmează scheletul metalic, care este îmbrăcat în fibră de sticlă. Ulterior, manual a fost reprodusă structura pielii.
Paleoartistul, Brian Coolye, a realizat aceste reconstrucții pro bono, urmând ca în perioada următoare să-și recupereze investiția. Zamolxe Robustus a costat în jur de opt mii de euro, iar costurile totale ce inclund și taxele vamale se ridică la zece mii de euro.

”Propunerea noastră este de a avea reconstrucții cât mai adevărate, cât mai apropiate de adevărul științific. Brian este atât scientist, deci e la curent cu descoperirile științifice, dar este și paleoartist, astfel încât reconstrucțiile lui se apropie de realitatea anatomică”, precizează Dan Grigorescu.

Primele fosile de dinozauri pitici din Țara Hațegului au fost descoperite și prezentate lumii științifice la finalul anilor 1800, de baronul Franz Nopcșa. O perioadă au fost date uitării, pentru ca în 1970 săpăturile să fie reluate de către cercetătorii de la Universitatea București. În 2005, zonele în care au fost descoperite fosilele au fost incluse în perimetrul ce este astăzi cunoscut ca Geoparcul Dinozaurilor Țara Hațegului.

reporter: Cristina Băican